Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ



 Προς το παρόν, καθώς δεν έχουμε καινούριες οδηγίες για την αξιολόγηση των μαθητών στο Γυμνάσιο, ως προς τον σχεδιασμό των γραπτών δοκιμασιών,  ισχύει η το προηγούμενο πλαίσιο που περιγράφεται στο ΠΔ126/2016 (ΦΕΚ Α΄ 211/11-11-2016) Άρθρο 17.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ 

με όλες τις σχετικές οδηγίες που έχει συντάξει ο κ. Γρηγόρης Σκιαδάς ΣΕΕ ΠΕ06 στο ΠΕ. Κ. Ε. Σ. Δυτ. Ελλάδας (αναρτώ τον σύνδεσμο με την άδεια του κυρίου Σκιαδά).


Ως προς την εξέταση των skills:

Speaking: από την επίδοση στην τάξη

Listening/Writing : εξέταση σε 15/λεπτα τεστ.

Συστήνεται η εξέταση των skills για δική σας κάλυψη.

Για το Listening μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υλικό από το ΚΠΓ.

ΠΔ126/2016 (ΦΕΚ Α΄ 211/11-11-2016)

Άρθρο 17

Αξιόλογηση στις ξένες γλώσσες

1. Για την αξιολόγηση της επίδοσης στις ξένες γλώσσες κατά τη διάρκεια των τετραμήνων ελέγχεται η ικανότητα των μαθητών/τριών:

α) να κατανοούν γραπτό λόγο διατυπωμένο στην ξένη γλώσσα και να απαντούν σε σχετικά ερωτήματα επιλογής που τίθενται στην ξένη γλώσσα ή, στην περίπτωση που επιδιώκεται ο έλεγχος δεξιοτήτων αναγνωστικής διαγλωσσικής διαμεσολάβησης, στην ελληνική γλώσσα

β) να κάνουν τις ορθές και κατάλληλες γλωσσικές επιλογές με βάση το συγκείμενο και γενικότερα την περίσταση επικοινωνίας, αποδεικνύοντας πως έχουν αναπτύξει γλωσσική επίγνωση ανάλογη με το επίπεδο γλωσσομάθειας τους

γ) να κατανοούν προφορικό λόγο διατυπωμένο στην ξένη γλώσσα και να απαντούν στην ξένη γλώσσα σε ερωτήσεις επί του προφορικού κειμένου

δ) να παραγάγουν γραπτά συνεχή ή ασυνεχή κείμενα στην ξένη γλώσσα, είτε με αφορμή οπτικά ή/και λεκτικά ερεθίσματα στην ξένη γλώσσα είτε με αφορμή κείμενο ή φράσεις στην ελληνική γλώσσα για τον έλεγχο δεξιοτήτων γραπτής διαγλωσσικής διαμεσολάβησης.

2. Στην περίπτωση που απαιτείται γραπτή ανακεφαλαιωτική εξέταση για την προαγωγή ή την απόλυση μαθητή/τριας, τα θέματα της εξέτασης για κάθε ενότητα διαφοροποιούνται ανάλογα με το επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών στην εξεταζόμενη ξένη γλώσσα. Τα προς εξέταση επίπεδα γλωσσομάθειας, τα οποία είναι σύμφωνα με την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης όπως αυτά περιγράφονται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) για την υποχρεωτική εκπαίδευση, είναι τα εξής: Α1, Α2, Β1 και Β2.

3. Οι ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις κάθε γλώσσας και κάθε επιπέδου γλωσσομάθειας αποσκοπούν στον έλεγχο των εξής ικανοτήτων των μαθητών/τριών:

1) Κατανόησης γραπτού λόγου και γλωσσικής επίγνωσης

2) Κατανόησης προφορικού λόγου

3) Παραγωγής γραπτού λόγου και γραπτής διαμεσολάβησης

Η κάθε εξέταση βαθμολογείται με άριστα τις 20 μονάδες, που κατανέμονται στις τρεις ενότητες της εξέτασης ως εξής:

 

Κατανόηση γραπτού λόγου και γλωσσική επίγνωση

8

Κατανόηση προφορικού λόγου

4

Παραγωγή γραπτού λόγου και γραπτής διαμεσολάβησης

8

 

Επισήμανση: Η γραπτή διαμεσολάβηση ελέγχεται από το επίπεδο Β1.

Συγκεκριμένα οι προδιαγραφές για τις εξετάσεις στα επίπεδα γλωσσομάθειας από ΑΙ έως Β2 είναι οι εξής:

Επίπεδο A1 (A1-/A1/A1+)

Α) Κατανόηση γραπτού λόγου και γλωσσική επίγνωση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά τέσσερις (4) δοκιμασίες:

αα) Δύο δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα κείμενα συνολικής έκτασης εβδομήντα (70) λέξεων περίπου. Κάθε δοκιμασία περιλαμβάνει διαφορετικό κειμενικό είδος από το οποίο έλκονται πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων. Τα κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο είναι πολυτροπικά, εκφράζονται με απλές λέξεις, απλές γραμματικές δομές και σχετίζονται με προσωπικά στοιχεία, οικείες καθημερινές πρακτικές, απλές κοινωνικές καταστάσεις και ανάγκες. Ενδεικτικά κειμενικά είδη για αυτό το επίπεδο είναι: ανακοίνωση, αφίσα, γράμμα, προσωπική μαρτυρία, καρτ ποστάλ, κατάλογος εστιατορίου, σημείωμα. Τα πέντε ερωτήματα της κάθε δοκιμασίας (δέκα και για τις δυο δοκιμασίες) τίθενται στην ξένη γλώσσα, αλλά είναι δυνατόν σε αυτό το επίπεδο να τεθούν και στην ελληνική γλώσσα για τον έλεγχο δεξιοτήτων της αναγνωστικής διαγλωσσικής διαμεσολάβησης. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

αβ) Μία (1) δοκιμασία γλωσσικής επίγνωσης η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της λεξιλογικής ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση λέξεις. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,3 της μονάδας (5 x 0,3 = 1,5).

αγ) Μια (1) δοκιμασία η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της γραμματικής ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση γλωσσικές δομές. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,5 της μονάδας (5 x 0,5 = 2,5).

Β) Κατανόηση προφορικού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα (ηχητικά) κείμενα συνολικής διάρκειας ενός έως δύο (1-2) λεπτών. Η μία εκ των δύο δοκιμασιών περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» και η δεύτερη πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων και τίθενται στην ξένη γλώσσα. Οι εξεταζόμενοι/ες ακούν τα κείμενα δύο (2) φορές. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

Τα ηχητικά κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο έχουν απλές γραμματικές δομές, απλό λεξιλόγιο, τυποποιημένες εκφράσεις και αφορούν πληροφορίες για καθημερινά ζητήματα και ανάγκες (σε οικογενειακό, κοινωνικό ή εκπαιδευτικό περιβάλλον). Ενδεικτικά, τα ηχητικά κείμενα μπορεί να είναι: Σύντομοι διάλογοι, μεμονωμένες φράσεις, μηνύματα, προσωπικές μαρτυρίες, ανακοινώσεις. Η ομιλία είναι απολύτως ευκρινής και η άρθρωση καθαρή, ώστε να επιτυγχάνεται η κατανόηση γενικών και επιμέρους πληροφοριών του/των κειμένου/ων.

Για την ακρόαση του ηχητικού κειμένου αξιοποιείται συσκευή αναπαραγωγής ήχου, όπως Η/Υ ή CD player. Σε περίπτωση αδυναμίας χρήσης των παραπάνω, τα διαβάζει ο/η εκπαιδευτικός με φυσικότητα.

Γ) Παραγωγή γραπτού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2 )δοκιμασίες:

γα) Μία (1) δοκιμασία η οποία συνίσταται στη συμπλήρωση ενός έως πέντε (1-5) ημιτελών σύντομων κειμένων, όπως ερωτηματολόγιο, κουίζ, φυλλάδιο, διάλογοι σε κόμικ, λεζάντες, κ.τ.λ. Οι προς συμπλήρωση λέξεις δεν ξεπερνούν τις τριάντα (30). Η δοκιμασία αξιολογείται με τρεις (3) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

γβ) Μία (1) δεύτερη δοκιμασία η οποία συνίσταται στη σύνταξη σύντομου κειμένου, όπως σημείωμα σε φίλο ή γνωστό, ηλεκτρονικό μήνυμα, καρτ-ποστάλ, πρόσκληση, κ.τ.λ., στο οποίο δίνουν ή ζητούν απλές πληροφορίες (για τον εαυτό τους, την οικογένεια, τους φίλους και γνωστούς τους). Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι πενήντα (50) περίπου λέξεις. Η δοκιμασία αξιολογείται με πέντε (5) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

Επίπεδο Α2 (Α2-/Α2/Α2+)

Α) Κατανόηση γραπτού λόγου και γλωσσική επίγνωση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά τέσσερις (4) δοκιμασίες:

αα) Δύο δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα κείμενα συνολικής έκτασης εκατό (100) λέξεων περίπου. Κάθε δοκιμασία περιλαμβάνει διαφορετικό κειμενικό είδος από το οποίο έλκονται πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων. Τα κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο είναι πολυτροπικά, εκφράζονται με απλές λέξεις, απλές γραμματικές δομές και σχετίζονται με προσωπικά στοιχεία, οικείες καθημερινές πρακτικές, απλές κοινωνικές καταστάσεις και ανάγκες. Ενδεικτικά κειμενικά είδη για αυτό το επίπεδο είναι: αγγελία, βιογραφικό, διαφήμιση, είδηση, προσωπική μαρτυρία, ευχετήρια κάρτα, εικονογραφημένη ιστορία, σημείωμα, email. Τα πέντε ερωτήματα της κάθε δοκιμασίας (δέκα και για τις δυο δοκιμασίες) τίθενται στην ξένη γλώσσα, αλλά είναι δυνατόν σε αυτό το επίπεδο να τεθούν και στην ελληνική γλώσσα για τον έλεγχο δεξιοτήτων της αναγνωστικής διαγλωσσικής διαμεσολάβησης. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

αβ) Μία (1) δοκιμασία γλωσσικής επίγνωσης η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της λεξιλογικής ικανότητας -δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση λέξεις. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,3 της μονάδας (5 x 0,3 = 1,5).

αγ) Μια (1) δοκιμασία η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της γραμματικής ικανότητας -δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση γλωσσικές δομές. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,5 της μονάδας (5 x 0,5 = 2,5).

Β) Κατανόηση προφορικού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα (ηχητικά) κείμενα που συνολικά διαρκούν ενάμισι έως δύο (1,5 - 2) λεπτά. Η μία εκ των δύο δοκιμασιών περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» και η δεύτερη πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων και τίθενται στην ξένη γλώσσα. Οι εξεταζόμενοι/ες ακούν τα κείμενα δύο (2) φορές. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

Τα ηχητικά κείμενα έχουν απλές λεξικογραμματικές δομές, φράσεις και λέξεις υψηλής συχνότητας που σχετίζονται με περιοχές άμεσης προσωπικής συνάφειας

(π.χ. πολύ στοιχειώδεις προσωπικές και οικογενειακές πληροφορίες, αγορές, τοπική γεωγραφία, εργασία). Ενδεικτικά, τα ηχητικά κείμενα είναι: Σύντομοι διάλογοι, μηνύματα, προσωπικές μαρτυρίες, ανακοινώσεις. Η ομιλία είναι απολύτως ευκρινής και η άρθρωση καθαρή, ώστε να επιτυγχάνεται η κατανόηση του κύριου μηνύματος και των επιμέρους πληροφοριών.

Για την ακρόαση του ηχητικού κειμένου αξιοποιείται συσκευή αναπαραγωγής ήχου, όπως Η/Υ ή CD player. Σε περίπτωση αδυναμίας χρήσης των παραπάνω, τα διαβάζει ο/η εκπαιδευτικός με φυσικότητα.

Γ) Παραγωγή γραπτού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες:

γα) Μία (1) δοκιμασία η οποία συνίσταται στη συμπλήρωση ενός έως πέντε (1-5) σύντομων κειμένων, όπως αφίσα, ερωτηματολόγιο, φυλλάδιο, διάλογοι σε κόμικ, λεζάντες, κ.τ.λ. Οι προς συμπλήρωση λέξεις δεν ξεπερνούν τις σαράντα (40). Το προς συμπλήρωση κείμενο αξιολογείται με τρεις (3) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

γβ) Μία (1) δεύτερη δοκιμασία η οποία συνίσταται στη σύνταξη σύντομου κειμένου, όπως σημείωμα σε φίλο ή γνωστό, ηλεκτρονικό μήνυμα, καρτ-ποστάλ, πρόσκληση, κ.τ.λ., στο οποίο δίνουν ή ζητούν απλές πληροφορίες (για τον εαυτό τους, την οικογένεια, τους φίλους και γνωστούς τους). Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι εξήντα (60) περίπου λέξεις. Το παραγόμενο κείμενο αξιολογείται με πέντε (5) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

Επίπεδο Β1 (Β1-/Β1/Β1+)

Α) Κατανόηση γραπτού λόγου και γλωσσική επίγνωση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά 4 δοκιμασίες:

αα) Δύο δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα κείμενα συνολικής έκτασης εκατόν πενήντα (150) λέξεων περίπου. Κάθε δοκιμασία περιλαμβάνει διαφορετικό κειμενικό είδος από το οποίο έλκονται πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων. Τα κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο σχετίζονται με κοινωνικά θέματα, ζητήματα εργασίας, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας, όπως άρθρα εφημερίδων, γραπτές αναφορές καταστάσεων και γεγονότων, φυλλάδια με διαφόρων τύπων πληροφορίες και άλλα έντυπα και κείμενα από ποικίλες κυρίως ηλεκτρονικές πηγές, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία. Τα πέντε ερωτήματα της κάθε δοκιμασίας (δέκα και για τις δυο δοκιμασίες) τίθενται στην ξένη γλώσσα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

αβ) Μία (1) δοκιμασία γλωσσικής επίγνωσης η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της λεξιλογικής ικανότητας - δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση λέξεις. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,3 της μονάδας (5 x 0,3 = 1,5).

αγ) Να απαντήσουν σε πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της γραμματικής ικανότητας -δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση γλωσσικές δομές. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,5 της μονάδας (5 x 0,5 = 2,5).

Β) Κατανόηση προφορικού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα (ηχητικά) κείμενα που συνολικά διαρκούν δύο λεπτά περίπου. Η μία εκ των δύο δοκιμασιών περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» και η δεύτερη πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων και τίθενται στην ξένη γλώσσα. Οι εξεταζόμενοι/ες ακούν τα κείμενα δύο (2) φορές. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

Τα ηχητικά κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο έχουν απλές λεξικογραμματικές δομές και σχετίζονται με διάφορα θέματα σε οικογενειακό, κοινωνικό, εργασιακό ή εκπαιδευτικό περιβάλλον (π.χ. σχέσεις, εκδρομές, μουσεία, μουσική, προϊόντα). Ενδεικτικά τα ηχητικά κείμενα είναι: Μηνύματα στον αυτόματο τηλεφωνητή και τηλεφωνικές υπηρεσίες, σε οδηγίες σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, συνεντεύξεις, συνταγές μαγειρικής από το ραδιόφωνο, εφόσον ο λόγος είναι απλός και καθαρός. Ο ρυθμός του λόγου είναι φυσιολογικός για την περίσταση επικοινωνίας, η ομιλία είναι απολύτως ευκρινής και η άρθρωση καθαρή, ώστε να επιτυγχάνεται η κατανόηση του κύριου μηνύματος και των επιμέρους πληροφοριών.

Για την ακρόαση του ηχητικού κειμένου αξιοποιείται συσκευή αναπαραγωγής ήχου, όπως Η/Υ ή CD player. Σε περίπτωση αδυναμίας χρήσης των παραπάνω, τα διαβάζει ο/η εκπαιδευτικός με φυσικότητα.

Γ) Παραγωγή γραπτού λόγου και γραπτή διαμεσολάβηση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες:

γα) Μία (1) δοκιμασία η οποία συνίσταται στη συμπλήρωση ή ολοκλήρωση ημιτελούς κειμένου αυθεντικού λόγου, όπως ηλεκτρονικό μήνυμα, μήνυμα σε ηλεκτρονική πλατφόρμα συζήτησης, άρθρο σχολικής εφημερίδας, απάντηση σε αγγελία για συμμετοχή σε οργάνωση ή σε δράση, επιστολή. Οι πληροφορίες ή οι παροτρύνσεις παρέχονται στη γλώσσα-στόχο με λεκτικά ή με οπτικά ερεθίσματα (εικόνες, σχήματα κ.τ.λ.). Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι πενήντα (50) λέξεις περίπου. Το προς συμπλήρωση κείμενο αξιολογείται με τρεις (3) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

γβ) Μία (1) δεύτερη δοκιμασία η οποία συνίσταται στη σύνταξη σύντομου κειμένου, βάσει κειμένου - ερεθίσματος στην ελληνική γλώσσα, έκτασης διακοσίων (200) περίπου λέξεων. Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι εκατό (100) περίπου λέξεις. Το παραγόμενο κείμενο αξιολογείται με πέντε (5) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

Επίπεδο Β2 (Β2-/Β2/Β2+)

Α) Κατανόηση γραπτού λόγου και γλωσσική επίγνωση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά τέσσερις (4) δοκιμασίες:

αα) Δύο δοκιμασίες κατανόησης γραπτού λόγου, καθεμία από τις οποίες στηρίζεται σε ένα ή περισσότερα αδίδακτα κείμενα συνολικής έκτασης εκατόν πενήντα (150) λέξεων περίπου. Κάθε δοκιμασία περιλαμβάνει διαφορετικό κειμενικό είδος από το οποίο έλκονται πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων. Τα κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο σχετίζονται με κοινωνικά θέματα, ζητήματα εργασίας, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας, όπως άρθρα (ηλεκτρονικών) εφημερίδων και περιοδικών, γραπτές αναφορές καταστάσεων και γεγονότων, φυλλάδια με διαφόρων τύπων πληροφορίες και άλλα έντυπα και κείμενα από ποικίλες κυρίως ηλεκτρονικές πηγές, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία. Επίσης, σε αυτό το επίπεδο το κείμενο μπορεί να είναι απόσπασμα λογοτεχνικού κειμένου (διηγήματος, μυθιστορήματος, ποιήματος, θεατρικού έργου), κριτική βιβλίου / ιστοσελίδας / θεάτρου/ κινηματογράφου / τέχνης, βιβλιοπαρουσίαση, κτλ. Τα πέντε ερωτήματα της κάθε δοκιμασίας (δέκα και για τις δυο δοκιμασίες) τίθενται στην ξένη γλώσσα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

αβ) Μία (1) δοκιμασία γλωσσικής επίγνωσης η οποία περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» που αποσκοπούν στον έλεγχο της λεξιλογικής ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση λέξεις. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,3 της μονάδας (5 x 0,3 = 1,5).

αγ) Να απαντήσουν σε πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της γραμματικής ικανότητας, δηλαδή της ικανότητας να χρησιμοποιεί ο εξεταζόμενος τις σωστές και κατάλληλες για την επικοινωνιακή περίσταση γλωσσικές δομές. Τα ερωτήματα δεν έλκονται απαραίτητα από τα προς κατανόηση κείμενα της παραγράφου αα. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,5 της μονάδας (5 x 0,5 = 2,5).

Β) Κατανόηση προφορικού λόγου

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες, οι οποίες στηρίζονται σε ένα αδίδακτο (ηχητικό) κείμενο η κάθε μία. Το ηχητικό κάθε δοκιμασίας είναι διάρκειας δύο έως τριών λεπτών. Η μία εκ των δύο δοκιμασιών περιλαμβάνει πέντε (5) ερωτήματα τύπου «επιλογή» και η δεύτερη πέντε (5) ερωτήματα τύπου «συμπλήρωση» που αποσκοπούν στον έλεγχο της κατανόησης γενικών και επιμέρους νοημάτων και τίθενται στην ξένη γλώσσα. Οι εξεταζόμενοι/ες ακούν τα κείμενα δύο (2) φορές. Κάθε απάντηση αξιολογείται με 0,4 της μονάδας (10 x 0,4 = 4).

Τα ηχητικά κείμενα που επιλέγονται για αυτό το επίπεδο είναι πιο εκτεταμένα από ό,τι στα προηγούμενα επίπεδα και μπορούν να προέρχονται από ειδησεογραφικές και ενημερωτικές εκπομπές, να περιλαμβάνουν διάλογους ή μονολόγους για κοινωνικά ή προσωπικά ζητήματα, ακόμη και για επιστημονικά ζητήματα σε εκλαϊκευμένο λόγο. Ο λόγος είναι στην επίσημη διάλεκτο (standard). Ο ρυθμός του λόγου είναι φυσιολογικός για την περίσταση επικοινωνίας, η ομιλία είναι ευκρινής και η άρθρωση καθαρή, ώστε να επιτυγχάνεται η κατανόηση του κύριου μηνύματος και των επιμέρους πληροφοριών.

Για την ακρόαση του ηχητικού κειμένου αξιοποιείται συσκευή αναπαραγωγής ήχου, όπως Η/Υ ή CD player. Σε περίπτωση αδυναμίας χρήσης των παραπάνω, τα διαβάζει ο/η εκπαιδευτικός με φυσικότητα.

Γ) Παραγωγή γραπτού λόγου και γραπτή διαμεσολάβηση

Οι εξεταζόμενοι/ες καλούνται να ανταποκριθούν σε συνολικά δύο (2) δοκιμασίες:

γα) Μία (1) δοκιμασία η οποία συνίσταται στη συμπλήρωση ή ολοκλήρωση ημιτελούς κειμένου αυθεντικού λόγου, όπως άρθρο ηλεκτρονικού τύπου, επιστολή, αναφορά, με σκοπό την παράθεση πληροφοριών ή την παροχή επιχειρημάτων για να στηριχθεί ή να αντικρουστεί μια συγκεκριμένη άποψη, την παροχή/αίτηση πληροφοριών, εξηγήσεων, διευκρινίσεων, την εκδήλωση στάσης (επιφύλαξης, διαφωνίας, δυσφορίας, άρνησης). Οι πληροφορίες ή παροτρύνσεις παρέχονται στη γλώσσα-στόχο με λεκτικά ή/και με οπτικά ερεθίσματα (εικόνες, σχήματα κ.τ.λ.). Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι εξήντα (60) περίπου λέξεις. Το προς συμπλήρωση κείμενο αξιολογείται με τρεις (3) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.

γβ) Μία (1) δεύτερη δοκιμασία η οποία συνίσταται στη σύνταξη σύντομου κειμένου, βάσει κειμένου-ερεθίσματος στην ελληνική γλώσσα, έκτασης διακοσίων είκοσι (220) περίπου λέξεων. Η έκταση του παραγόμενου κειμένου είναι εκατόν είκοσι (120) περίπου λέξεις. Το παραγόμενο κείμενο αξιολογείται με πέντε (5) βαθμολογικές μονάδες κατ ανώτατο όριο.