Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2021

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο: Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕ06 & ΠΕ60

Από το έγγραφο ΥΠΑΙΘ 119482 /Ε3/ 23-09-2021

με θέμα «Διαδικασίες επιμόρφωσης Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου και εκπαιδευτικών

ΠΕ06 & ΠΕ60 στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Εισαγωγή της

Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο (ΕΑΝ)» με κωδικό ΟΠΣ 5093563, Επιχειρησιακό

Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-

2020» που συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό

Κοινωνικό Ταμείο).



B.1 Πρόγραμμα Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών


Προβλέπεται η επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών ΠΕ06 και ΠΕ60 που υπηρετούν στη

δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (μόνιμων και αναπληρωτών),

καθώς και των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ06 που υπηρετούν σε ιδιωτικά Νηπιαγωγεία,

σχετικά με τη φιλοσοφία, τις μεθόδους και τις πρακτικές της εισαγωγής της αγγλικής

γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. 

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα είναι συνολικής διάρκειας 24 ωρών και θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις:




Παράλληλα, το ΕΚΠΑ θα οργανώσει και θα υλοποιήσει δύο επιμορφωτικές ημερίδες για την

υποστήριξη του έργου των εκπαιδευτικών.


B.2 Βεβαιώσεις Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, θα χορηγηθεί βεβαίωση επιμόρφωσης, με τις

εξής προϋποθέσεις:

α) συμπλήρωση απογραφικών δελτίων Εισόδου - Εξόδου

β)επιτυχής ολοκλήρωση των προβλεπόμενων δραστηριοτήτων της ασύγχρονης

επιμόρφωσης

γ) υποβολή συμπληρωμένων ερωτηματολογίων, όπου αυτά παρατίθενται

δ) υποβολή ερωτηματολογίων αποτίμησης επιμόρφωσης.

Η βεβαίωση θα παραληφθεί από το Μητρώο του ΙΕΠ στην

https://www.iep.edu.gr/services/mitroo/login.php στην δικτυακή πύλη e-ΙΕΠ μετά την

ολοκλήρωση της επιμορφωτικής περιόδου αφού συμπληρωθεί το απογραφικό δελτίο

εξόδου και το τελικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του προγράμματος από το μενού

επιλογών «Βεβαιώσεις» και επιλέγοντας μετά την αντίστοιχη βεβαίωση από την λίστα

επιλογών που εμφανίζεται.


B.3 Εγγραφή στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών

Οι εκπαιδευτικοί, έως 30 Σεπτεμβρίου 2021, εγγράφονται ηλεκτρονικά μέσω της

ιστοσελίδας του Ι.Ε.Π. (https://www.iep.edu.gr/services/mitroo/login.php), ακολουθώντας

την αναγραφόμενη στην ιστοσελίδα σχετική διαδικασία και ξεκινούν επιμόρφωση στις 5

Οκτωβρίου 2021.

Οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι για οποιονδήποτε λόγο δεν έχουν εγγραφεί μέχρι τις 30

Σεπτεμβρίου (π.χ. λόγω καθυστερημένης τοποθέτησής τους κ.λ.π.), θα έχουν δυνατότητα

εγγραφής στην αμέσως επόμενη φάση (από 7 έως 15 Οκτωβρίου 2021) και θα ξεκινήσουν

την επιμόρφωσή τους στις 20 Οκτωβρίου 2021.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η διαδικασία υποβολής αίτησης αποτελείται από τρία στάδια: α) Εγγραφή στο

μητρώο του ΙΕΠ, β) Συμπλήρωση απογραφικού δελτίου εισόδου και γ) Υποβολή αίτησης

συμμετοχής στο πρόγραμμα επιμόρφωσης. Παράλειψη ενός σταδίου σημαίνει μη

συμμετοχή στο πρόγραμμα. Δεν θα γίνονται δεκτές δηλώσεις συμμετοχής που θα

υποβληθούν με άλλο τρόπο στο Ι.Ε.Π.

Επισημαίνεται ότι το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή

Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο), και ως εκ τούτου είναι υποχρεωτική η συλλογή

στοιχείων για όλους/ες τους/τις ωφελούμενους/-ες, σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΕ)

1303/2013 και (ΕΕ) 1304/2013. Βάσει της παραπάνω υποχρέωσης, όλοι/-ες οι

συμμετέχοντες/-ουσες στην επιμόρφωση, υποβάλλουν απογραφικά στοιχεία εισόδου και

εξόδου (πριν την έναρξη της επιμόρφωσης και μετά την ολοκλήρωσή της αντίστοιχα).

Σημειώνεται, τέλος, ότι οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 που τοποθετούνται στο Νηπιαγωγείο δεν

ξεκινούν δραστηριότητες στην αγγλική γλώσσα, πριν την έναρξη της επιμόρφωσής τους,

αλλά παρακολουθούν το πρόγραμμα της τάξης κατά τις διδακτικές ώρες που έχουν

αναλάβει, με σκοπό την απαιτούμενη σταδιακή εξοικείωση των παιδιών, αλλά και των

ίδιων με το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 θα ξεκινήσουν την

εφαρμογή των δραστηριοτήτων μετά την ολοκλήρωση των δύο πρώτων ενοτήτων

επιμόρφωσης και αφού συμβουλευτούν το ενδεικτικό εκπαιδευτικό υλικό που θα υπάρχει

διαθέσιμο στην Εκπαιδευτική Πύλη του ΕΑΝ’(ean.auth.gr). Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να

διατεθεί ή να χρησιμοποιηθεί εκπαιδευτικό υλικό στην αγγλική γλώσσα (εγχειρίδια κ.λ.π.)

πέραν του παραπάνω υλικού.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 θα βρίσκονται σε συνεργασία

με την Διεύθυνση του Νηπιαγωγείου και τις/τους νηπιαγωγούς ώστε α) να μελετήσουν τον

προγραμματισμό του Νηπιαγωγείου και της τάξης, β) να εξοικειωθούν με τα διαθέσιμα

μέσα και υλικά του Νηπιαγωγείου, γ) να παρατηρήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες

κατά την εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη και δ) να γνωρίσουν τις οικογένειές τους.

Σκοπός της προπαρασκευαστικής αυτής φάσης είναι να εξοικειωθούν με το κλίμα και το

πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, να γνωρίσουν τα παιδιά και να εδραιώσουν τη συνεργασία

με τη νηπιαγωγό. Σε αυτό το διάστημα οι εκπαιδευτικοί αναμένεται επίσης να

συνεργαστούν για το σχεδιασμό και την οργάνωση των δημιουργικών δραστηριοτήτων στα

αγγλικά αναπτύσσοντας διδακτικά σενάρια ώστε να είναι έτοιμοι για την εφαρμογή

σεναρίων όταν θα ξεκινήσουν οι δραστηριότητες στα αγγλικά.


Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες σχετικά και προετοιμάζουν τα

παιδιά βάσει του πλαισίου εφαρμογής και των σχετικών οδηγιών. Σε κάθε περίπτωση,

στόχος είναι η ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών

(ΠΕ60 και ΠΕ06), η οποία υποστηρίζεται από τη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας και από

το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Εξεταστέα ύλη και τρόπος αξιολόγησης στις προαγωγικές εξετάσεις της Α’ τάξης των ΕΠΑ.Λ. και των Λυκείων των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ

 


ΑΓΓΛΙΚΑ

Α. ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ

ΒΙΒΛΙΟ: Γενικά Αγγλικά Α’ ΕΠΑ.Λ. Γενικής Παιδείας (ΠΑΡΛΑΠΑΝΗ Π. ΣΑΡΑΝΤΟΥΛΑ, ΤΣΙΟΥΡΗ ΕΥΑΝΘΙΑ): Unit 1
Unit 2
Unit 3
Unit 4
Unit 6
Unit 7

Επισημαίνεται ότι η εξέταση δεν περιλαμβάνει δοκιμασίες κατανόησης προφορικού λόγου και ως εκ τούτου οι σχετικές δραστηριότητες των παραπάνω ενοτήτων δεν εντάσσονται στην εξεταστέα ύλη.

Β. ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Ως απαιτούμενο επίπεδο γλωσσομάθειας κατά την εξέταση ορίζεται το Β1 (βάσει του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς).

Τα θέματα των εξετάσεων στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας ορίζονται ως εξής: Θέμα 1. Κατανόηση γραπτού λόγου

Δίδεται κείμενο 180-300 λέξεων, το οποίο συνοδεύεται από μία δοκιμασία με δέκα (10) ερωτήματα συμπλήρω- σης που αποσκοπούν (α) στον έλεγχο σφαιρικής κατα- νόησης ή/και (β) κατανόησης επιμέρους μηνυμάτων/ πληροφοριών του κειμένου (σύνολο 30% της βαθμο- λογίας). Επισημαίνεται ότι το κείμενο αυτό θα πρέπει να είναι τροποποιημένο απόσπασμα από κείμενο των
ενοτήτων της εξεταστέας ύλης ή άλλο κείμενο συναφές με το θεματικό περιεχόμενο και το λεξιλόγιο των ενοτή- των αυτών (σε επίπεδο Β1). Πιο συγκεκριμένα, τα θέματα της εξέτασης θα προκύψουν μετά από επεξεργασία και τροποποίηση των διδαγμένων κειμένων και ασκήσεων του βιβλίου. Δίνεται η δυνατότητα να συμπεριληφθούν και νέα κείμενα με την προϋπόθεση ότι ανήκουν στις ίδιες θεματικές κατηγορίες με τις ως άνω ενότητες και περιλαμβάνουν αντίστοιχο λεξιλόγιο.

Θέμα 2α. Λεξικογραμματική

Δίδεται μία (1) δοκιμασία με αφετηρία το κείμενο κατανόησης, που αποσκοπεί στον έλεγχο λεξιλογικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα συμπλήρωσης (σύνολο 20% της βαθμολογίας).

Θέμα 2β. Λεξικογραμματική

Δίδεται μία (1) δοκιμασία που αποσκοπεί στον έλεγχο γραμματικής ικανότητας με 10 επιμέρους ερωτήματα επιλογής (σύνολο 20% της βαθμολογίας).

Θέμα 3. Παραγωγή γραπτού λόγου

Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να παραγά- γουν κείμενο γραπτού λόγου έκτασης 120-150 λέξεων, σύμφωνα με πληροφορίες, παροτρύνσεις, ή/και οδηγίες που παρέχονται στα αγγλικά και οι οποίες ορίζουν με σαφήνεια το συγκειμενικό πλαίσιο της παραγωγής του (δηλαδή ποιος γράφει, σε ποιον και για ποιον σκοπό) (σύνολο 30%).

Για την εξέταση στο πλαίσιο της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας τετραμήνων, ο/η εκπαιδευτικός δύναται να επιλέξει μεταξύ των παραπάνω θεμάτων (1 - 2α ή/και 2β ή/και 3).

Τα θέματα ορίζονται κατά 50% με κλήρωση από Τρά- πεζα Θεμάτων και κατά 50% από τον/την διδάσκοντα/ διδάσκουσα το μάθημα. Συγκεκριμένα:

Τα θέματα 1 και 2α λαμβάνονται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων, ενώ τα θέματα 2β και 3 ορίζονται από τον/την διδάσκοντα/-ουσα το μάθημα.

Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2021

Ενημέρωση σχετικά με την εισαγωγή των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο




Im. Pixabay

 Μετά την αποτίμηση της πιλοτικής φάσης το πρόγραμμα Εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου γενικεύτηκε και ισχύει για όλα τα Νηπιαγωγεία σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Φ.80378/ΓΔ4/2021 - ΦΕΚ 3311/Β/26-7-2021.

Παρακαλώ να λάβετε υπ’ όψιν και να εφαρμόσετε τις σχετικές διατάξεις όπως προβλέπει η παραπάνω Υ.Α. Συγκεκριμένα:

Η εισαγωγή της Αγγλικής γίνεται με τη διάθεση εκπαιδευτικών ΠΕ06 για δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα, σε κάθε τμήμα του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος των Νηπιαγωγείων, σε πλαίσιο συνεργασίας με τον/την νηπιαγωγό του τμήματος. Ο/Η νηπιαγωγός κατά τις ώρες αυτές παραμένει στην τάξη λαμβάνοντας ενεργό μέρος στη μαθησιακή διαδικασία, με βάση τις ανάγκες και την οργάνωση των δραστηριοτήτων, όπως συναποφασίζονται από τους/τις δύο εκπαιδευτικούς (ΠΕ06 και ΠΕ60).

Οι Δραστηριότητες στην Αγγλική γλώσσα εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στο ΕΩΠ του Νηπιαγωγείου και υλοποιούνται στην πρωινή λειτουργία και συγκεκριμένα στις διδακτικές ώρες που ορίζονται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ». Οι Δραστηριότητες στην Αγγλική γλώσσα υλοποιούνται υποχρεωτικά σε δύο (2) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως, κατανεμημένες δύο (2) φορές την εβδομάδα, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές/τριες αλληλεπιδρούν με έναν/μία εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας παρουσία του/της Νηπιαγωγού.

Σκοπός της ενσωμάτωσης της Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο είναι ο εμπλουτισμός του προγράμματος του Νηπιαγωγείου - μεθοδολογικά και θεματικά - σε σχέση με τη γλωσσική και ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων για την ενίσχυση της πολυγλωσσικής επίγνωσης, της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και τη διαμόρφωση της ταυτότητας του ενεργού πολίτη στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία.

Η εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο:

- εμπλουτίζει τα υφιστάμενα προγράμματα και εντάσσεται λειτουργικά στη φιλοσοφία τους, υποστηρίζοντας τη διερευνητική και διαθεματική προσέγγιση και τον παιγνιώδη χαρακτήρα της μάθησης,

- στηρίζεται στη γνώση των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών των μικρών παιδιών,

- ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές αρχές του Αναλυτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου,

- εστιάζει στον επικοινωνιακό χαρακτήρα της γλώσσας και στην ανάγκη διαπολιτισμικής αλληλεπίδρασης,

- σέβεται την ολιστική προσέγγιση της μάθησης και πραγματοποιείται μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων με διαθεματικό χαρακτήρα,

- στηρίζεται στην αμοιβαία και αρμονική αλληλεπίδραση και συνεργασία των Νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών της Αγγλικής γλώσσας.

Προϋποθέσεις για την αποτελεσματική πρώτη επαφή του παιδιού με την ξένη γλώσσα αποτελούν:

- η εξειδικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας (ΠΕ06) για την εισαγωγή της ξένης γλώσσας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας καθώς και των εκπαιδευτικών ΠΕ60 για το πλαίσιο της εφαρμογής,

- η υποστήριξη της μάθησης μέσω κατάλληλα διαμορφωμένου εκπαιδευτικού υλικού για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα,

- η συνεργασία των εκπαιδευτικών Αγγλικής γλώσσας με τους/τις Νηπιαγωγούς για τη δημιουργία κατάλληλου εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού κλίματος, η οποία θα έχει ως αφετηρία την οργάνωση και τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου στο Νηπιαγωγείο, με έμφαση στην αξιοποίηση των αναγκών, των κλίσεων και των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων των νηπίων.

Προβλέπεται, για τους παραπάνω λόγους, υποχρεωτική επιμόρφωση των αρμόδιων Σ.Ε.Ε. (ΠΕ06 και ΠΕ60) καθώς και των εκπαιδευτικών Αγγλικής γλώσσας και των Νηπιαγωγών από τον Σεπτέμβριο του 2021, προκειμένου:

α. να κατανοήσουν τις εκπαιδευτικές παραμέτρους και τη σημασία της εισαγωγής των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο,

β. να αντιληφθούν τα βασικά στοιχεία της φιλοσοφίας και της λειτουργίας του Νηπιαγωγείου ως βάση για την ανάπτυξη ενός συνεργατικού πλαισίου για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά,

γ. να αναπτύξουν κατάλληλη μεθοδολογία που συνδέει τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών αυτής της ηλικίας με τις διαδικασίες μάθησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου και τη μεθοδολογία της εκμάθησης των Αγγλικών για τα μικρά παιδιά,

δ. να καλλιεργήσουν συνεργατική κουλτούρα για τον σχεδιασμό και υλοποίηση δραστηριοτήτων που υιοθετούν τις αρχές της διαφοροποιημένης και ενταξιακής εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση θετικής στάσης απέναντι στην πολυγλωσσία και τη διαπολιτισμική προσέγγιση από όλους τους συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί, κ.τ.λ.) και αξιοποιώντας ψηφιακά και άλλα εργαλεία για τη μεταξύ τους συνεργασία.

Στο πλαίσιο προπαρασκευαστικής φάσης και κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 που τοποθετούνται στο Νηπιαγωγείο παρακολουθούν το πρόγραμμα της τάξης κατά τις διδακτικές ώρες που έχουν αναλάβει, με σκοπό την απαιτούμενη σταδιακή εξοικείωση των παιδιών μαζί τους αλλά και την εξοικείωση των εκπαιδευτικών Αγγλικής με τα παιδιά, τους/τις Νηπιαγωγούς και το προσωπικό του σχολείου, καθώς και με τον χώρο και το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες σχετικά και προετοιμάζουν τα παιδιά βάσει του πλαισίου εφαρμογής και των σχετικών οδηγιών. Σε κάθε περίπτωση, επιδιώκεται η ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών (ΠΕ60 και ΠΕ06), η οποία υποστηρίζεται από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και τη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας.

Επιπλέον, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΕΠ προς τους Σ.Ε.Ε. των δύο κλάδων , οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 θα ξεκινήσουν την εφαρμογή των δραστηριοτήτων (αποφεύγετε λέξεις όπως «μάθημα», «διδασκαλία») μετά την ολοκλήρωση των δύο πρώτων ενοτήτων επιμόρφωσης και αφού συμβουλευτούν το εκπαιδευτικό υλικό που έχει εκπονηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος.

Η οργάνωση της εκπαιδευτικής πράξης θα γίνει στη βάση σχεδιασμού σεναρίων και όχι αυτόνομων δραστηριοτήτων, η μεθοδολογία των οποίων θα παρουσιαστεί αναλυτικά στο επιμορφωτικό πρόγραμμα MOOC.

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα γίνει σε δύο φάσεις:



Η εγγραφή στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελιδας του ΙΕΠ (https://www.iep.edu.gr/services/mitroo/login.php ).