Κυριακή 7 Ιουλίου 2019

ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ -ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Οδηγός Εκπαιδευτικού για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Δημοτικό


Απόσπασμα του Οδηγού που αναφέρεται στις ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ:

2.13 ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ (ΤΑΞΕΙΣ Α΄ - ΣΤ΄)
2.13.1 Το πλαίσιο για την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στο μάθημα των Ξένων Γλωσσών
To πλαίσιο για την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στο μάθημα των Αγγλικών Α΄ και Β΄ τάξεων Δημοτικού

Οι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών για την εκμάθηση της Αγγλικής στην Α΄ και Β΄ Δημοτικού (ΠΕΑΠ – Πρό-γραμμα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία), κα-λούνται να ενθαρρύνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να με-τέχουν βιωματικά σε δημιουργικές δραστηριότητες, παιγνιώ-δεις γλωσσικές ασκήσεις και σε οικείες, διασκεδαστικές περι-στάσεις επικοινωνίας, με στόχο την ανάπτυξη συλλογικής κοι-νωνικής συνείδησης και την αφύπνιση της επίγνωσης ότι ανήκουν σε έναν κόσμο στον οποίο ο γλωσσικός κώδικας αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για την επι-κοινωνία.

To πλαίσιο για την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στο μάθηματων Αγγλικών Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού, Γαλλικών και Γερμανικών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

Η διδασκαλία και η εκμάθηση των Ξένων Γλωσσών στο Δημοτικό αποβλέπουν στην ανάπτυξη του σεβασμού για τον εαυτό και τον Άλλο, στην αγάπη για τη μητρική γλώσσα και την ξένη, στην ενίσχυση της κοινωνικότητας και της δημιουργικής έκφρασης μέσω της γλώσσας.
Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) αποτελεί το πλαίσιο για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της Αγγλικής ως πρώτης ξένης γλώσσας, καθώς και της Γαλλικής και της Γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας, με σκοπό την ανάπτυξη της επικοινωνιακής ικανότητας, της γλωσσικής επί-γνωσης, της διαπολιτισμικής συνείδησης και της διαμεσολαβη-τικής ικανότητας των μαθητών/-τριών. Σύμφωνα με το (ΕΠΣ-ΞΓ) η διδασκαλία και η αξιολόγηση στις ξένες γλώσσες βασίζεται στα επίπεδα γλωσσομάθειας των μαθητών και των μαθητριών (Α1, Α2, Β1, Β2). Κατά συνέπεια, για τις ανάγκες της περιγραφι-κής αξιολόγησης, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να χρησιμοποιή-σουν τα κριτήρια που αντιστοιχούν στο επίπεδο γλωσσομάθει-ας της τάξης τους, το οποίο θα πρέπει να συμπληρώνεται στο σχετικό πεδίο της Έκθεσης Προόδου του/της μαθητή/-ήτριας.

2.13.2 Κριτήρια περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών

Τα κριτήρια τα οποία λαμβάνει υπόψη του ο/η εκπαιδευτικός στο πλαίσιο της περιγραφικής αξιολόγησης του/της μαθητή/-ήτριας και τα οποία αξιοποιεί κατά τη σύνταξη του δεύτερου μέρους της έκθεσης προόδου για το μάθημα των Ξένων Γλωσσών είναι τα ακόλουθα:

Αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στο μάθημα των Αγγλικών Α΄ και Β΄ τάξεων Δημοτικού

Τάξη Α΄ 
  • Κατανόηση απλών λέξεων και φράσεων που σχετίζονται με την καθημερινότητα 
  •  Επικοινωνία με χρήση απλών λέξεων και φράσεων 
  •  Ενδιαφέρον και συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες (παιχνίδια, τραγούδια, ρίμες)

Τάξη Β΄ 
  • Κατανόηση απλών λέξεων και φράσεων που σχετίζονται με την καθημερινότητα
  •   Επικοινωνία με χρήση απλών λέξεων και φράσεων 
  •  Ενδιαφέρον και συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες (παιχνίδια, τραγούδια, ρίμες) 
  •  Αναγνώριση γραμμάτων της αλφαβήτου και απλών λέξεων σε γραπτή μορφή

Αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών στο μάθημα των Αγγλικών Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού, Γαλλικών και Γερμανικών Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού 

 Κατανόηση γραπτού λόγου
  Παραγωγή γραπτού λόγου 
 Κατανόηση προφορικού λόγου
  Παραγωγή προφορικού λόγου

2.13.3 Ανάλυση κριτηρίων για τον/την εκπαιδευτικό
Προς διευκόλυνση του/της εκπαιδευτικού στο έργο της περιγραφικής αξιολόγησης, τα παρα-πάνω κριτήρια αναλύονται ως εξής:
Αγγλικά, Τάξεις Α΄ - Β΄ 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια της Α΄ Δημοτικού:
 Κατανοεί απλές λέξεις και φράσεις που σχετίζονται με την καθημερινότητά του/της (χρώματα, αριθμούς, αντικείμενα κ.ά.).
 Εξοικειώνεται σταδιακά με την προφορά και τον επιτονισμό των αγγλικών λέξεων και φράσεων.
 Επικοινωνεί χρησιμοποιώντας απλές λέξεις και φράσεις.
 Ανταποκρίνεται σε απλές οδηγίες και προτροπές.
 Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες (παιχνίδια, τραγούδια, ρίμες).

Αγγλικά, Τάξεις Γ΄ - ΣΤ΄, Γαλλικά και Γερμανικά, Τάξεις Ε΄ - ΣΤ΄
 Επίπεδο Α1 

Κατανόηση γραπτού λόγου 

Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Κατανοεί απλές προτάσεις καθώς και το βασικό νόημα ενός σύντομου, πολύ απλά δομημένου πληροφοριακού ή περιγραφικού κειμένου αυθεντικού λόγου, το οποίο αναφέρεται σε τυπικές καταστάσεις ή ανάγκες της καθημερινής ζωής.
  • Εντοπίζει και ταξινομεί πληροφορίες από καταλόγους ή σύντομα κείμενα μ

  • ε περιορισμένο λεξιλόγιο και απλές γραμματικές δομές.
  •  Έχει επίγνωση απλών γλωσσικών στοιχείων σύνδεσης των προτάσεων, απλών προσδιορισμών χρόνου, τόπου και ποσότητας.
  • Αποδίδει σε ένα ξενόγλωσσο κείμενο λέξεις ή φράσεις που ακούει ή διαβάζει σε ένα ελληνόγλωσσο κείμενο (διαφορετικού τύπου από το ξενόγλωσσο).
  • Με αφορμή γραπτό ή προφορικό κείμενο στην ελληνική απαντά γραπτά στην ξένη γλώσσα σε ερωτήματα σχετικά με πληροφορίες που περιλαμβάνει το κείμενο.
 Παραγωγή γραπτού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Συντάσσει απλές προτάσεις ή σύντομα κείμενα διαπροσωπικής επικοινωνίας δίνοντας πληροφορίες για τον εαυτό του/της, την οικογένεια, τους φίλους ή γνωστούς ή το άμεσο περιβάλλον. 
  • Περιγράφει καθημερινές συνήθειες χρησιμοποιώντας περιορισμένο εύρος λέξεων και γραμματικών δομών.
  • Αφηγείται συνδέοντας τις φράσεις και προτάσεις με απλούς συνδέσμους ή επιρρήματα.
Κατανόηση προφορικού λόγου
 Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Απαντά σε απλά ερωτήματα στην ξένη γλώσσα σχετικά με το περιεχόμενο σύντομης εκφοράς λόγου.
  • Κατανοεί πολύ βασικές, τυποποιημένες εκφράσεις και πληροφορίες της καθημερινής διαπροσωπικής επικοινωνίας.

 Παραγωγή προφορικού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Απαντά και θέτει απλές ερωτήσεις που αφορούν σε άμεσες ανάγκες καθημερινής επικοινωνίας.
  • Διατυπώνει μια στοιχειώδη αφήγηση συνδέοντας τις φράσεις και προτάσεις με απλούς συνδέσμους ή επιρρήματα.
  •  Περιγράφει άτομα, αντικείμενα, τοποθεσίες, χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο υψηλής συχνότητας και πολύ απλά προτασιακά σχήματα.
  • Αποδίδει σε ένα ξενόγλωσσο κείμενο λέξεις ή φράσεις που ακούει σε διάλογο ή μονόλογο στα ελληνικά ή απαντά σε σχετικό προφορικό ερώτημα.
Επίπεδο Α2 
Κατανόηση γραπτού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Κατανοεί το περιεχόμενο ενός σύντομου κειμένου και εντοπίζει πληροφορίες, σε σχέση με συνθήκες καθημερινής ρουτίνας.
  • Αναγνωρίζει το είδος ενός κειμένου και στοιχεία του περιβάλλοντος χρήσης του, τον συντάκτη, τον αποδέκτη, τον επικοινωνιακό σκοπό που εξυπηρετεί.
  •  Έχει βασική επίγνωση της γραμματικής και της συντακτικής δομής.
  •  Με ερέθισμα ένα σύντομο, απλό γραπτό κείμενο στα ελληνικά, απαντά στην ξένη γλώσσα σε ερωτήματα που αφορούν στο γενικό ή τα επιμέρους νοήματά του.
 Παραγωγή γραπτού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Δίνει ή αναζητά πληροφορίες σχετικά με οικείο θέμα, διατυπώνει ή ζητά γνώμη και αποδίδει το γενικό νόημα ενός ή περισσοτέρων σύντομων κειμένων.
  • Παρουσιάζει ιδέες ή προτάσεις για την επίλυση ενός απλού προβλήματος ή εκφράζει παράπονα ή δυσαρέσκεια σχετικά με την ύπαρξη συγκεκριμένου προβλήματος.
  • Γράφει σύντομα βιογραφικά σημειώματα ή σύντομες βιογραφίες για πραγματικά ή φανταστικά πρόσωπα.
  • Αφηγείται μια σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας σωστά τους χρόνους των ρημάτων για να δηλώσει τη χρονική ακολουθία των γεγονότων.
 Κατανόηση προφορικού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Κατανοεί το βασικό νόημα σύντομων πληροφοριακών ή περιγραφικών κειμένων (π.χ. αγγελιών) που αφορούν σε δραστηριότητες καθημερινής ρουτίνας.
  • Κατανοεί βασικές πληροφορίες από τηλεοπτικά ή ραδιοφωνικά προγράμματα σχετικά με θέματα της επικαιρότητας, εφόσον ο λόγος είναι απλός και καθαρός.
  • Απαντά σε απλά ερωτήματα σχετικά με το μήνυμα που διατυπώνει ένα βίντεο.
  • Κατανοεί απλές οδηγίες κατασκευής αντικειμένων ή οδηγίες χρήσης οικιακών συσκευών ή οδηγίες κατευθύνσεων.

Παραγωγή προφορικού λόγου
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Ανταλλάσσει πληροφορίες ή απόψεις με τους συνομιλητές και τις συνομιλήτριές του/της αναφορικά με δραστηριότητες ή θέματα της καθημερινής ρουτίνας χρησιμοποιώντας περιορισμένο λεξιλόγιο και γραμματικές δομές.
  •  Αποδίδει το γενικό νόημα κειμένων αξιοποιώντας τα λεξικογραμματικά στοιχεία που χρησιμοποιούνται σε αυτά.
  • Με ερέθισμα ένα απλό προφορικό κείμενο στην ελληνική, απαντά στην ξένη γλώσσα σε ερωτήματα που αφορούν στο γενικό ή τα επιμέρους νοήματά του.

Επίπεδο Β
 Κατανόηση γραπτού λόγου

 Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Κατανοεί ένα απλά δομημένο κείμενο (π.χ. άρθρο εφημερίδας) το οποίο αναφέρεται σε θέματα καθημερινής ζωής, απλές περιγραφές γεγονότων, συναισθημάτων ή εμπειριών και οδηγίες χρήσης.
  • Εντοπίζει πληροφορίες που περιέχονται σε απλά γραφήματα ή σε πίνακες που συνοδεύουν κείμενα με οικεία θέματα ή σε άλλα πολυτροπικά κείμενα.
  • Συμπληρώνει λέξεις ή φράσεις που λείπουν από ένα κείμενο με βάση τα άμεσα συμφραζόμενα και συνδέει φράσεις ή μέρη κειμένου.
  • Τοποθετεί στη σωστή σειρά μέρη ενός κειμένου τα οποία εμφανίζονται ανακατεμένα, αναγνωρίζοντας την αλληλουχία των νοημάτων και λαμβάνοντας υπόψη γλωσσικά στοιχεία που διασφαλίζουν τη συνοχή του κειμένου.
 Παραγωγή γραπτού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:

  • Αφηγείται μια ιστορία, περιγράφει γεγονότα, εμπειρίες, συναισθήματα, μελλοντικούς στόχους και προγραμματισμένα σχέδια, εκθέτει καθημερινά προβλήματα συντάσσοντας σύντομο κείμενο με απλή δομή.
  • Δίνει αναλυτικές πληροφορίες για τον εαυτό του/της σε μορφή σύντομου βιογραφικού σημειώματος.
  • Ανταλλάσσει πληροφορίες για καθημερινά κοινωνικά θέματα, προτείνει ή σχολιάζει πιθανές λύσεις για ένα πρόβλημα και διατυπώνει συμπεράσματα.
  • Παράγει συνεκτικά κείμενα με λογικές συνδέσεις και νοηματική συνάφεια των επιμέρους προτάσεων, χρησιμοποιώντας κατάλληλες γραμματικοσυντακτικές δομές (π.χ. αναφορικές προτάσεις, αντωνυμίες).
  • Μεταφέρει γραπτά στην ξένη γλώσσα τη βασική ιδέα ελληνόγλωσσου κειμένου ή απαντά σε ερωτήματα σχετικά με κείμενο.
Κατανόηση προφορικού λόγου
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:

  • Κατανοεί σύντομους διαλόγους μεταξύ φυσικών ομιλητών της γλώσσας-στόχου σχετικά με ζητήματα της καθημερινής ζωής, όταν ο λόγος είναι απλός και χωρίς ιδιαιτερότητες προφοράς.
  • Κατανοεί το βασικό θέμα, αλλά και πληροφορίες σε σύντομα αποσπάσματα από τηλεοπτικά ή ραδιοφωνικά προγράμματα που αναφέρονται σε θέματα της επικαιρότητας.
  • Κατανοεί απλές οδηγίες εγχειριδίων χρήσης οικιακών ή άλλων συσκευών.
Παραγωγή προφορικού λόγου 
Ο μαθητής ή η μαθήτρια:
  • Συζητά για οικεία ζητήματα της καθημερινής ζωής, περιγράφει εμπειρίες, συναισθήματα, μελλοντικούς στόχους και προγραμματισμένα σχέδια.
  • Περιγράφει γεγονότα ή καταστάσεις με βάση ορισμένο οπτικό ερέθισμα ή αφηγείται μια ιστορία διατυπώνοντας υποθέσεις σχετικά με αυτή.
  • Προτείνει λύσεις για την αντιμετώπιση ενός προβλήματος, εξηγώντας τις με συντομία, ή εκφράζει παράπονα ή δυσαρέσκεια.
  • Συνοψίζει ή συνθέτει τα κύρια σημεία ενός ή περισσοτέρων κειμένων που αφορούν σε οικεία θέματα.
  • Μεταφέρει προφορικά στην ξένη γλώσσα τη βασική ιδέα ενός προφορικού ή γραπτού ελληνόγλωσσου κειμένου και προσαρμόζει τις πληροφορίες σε νέο επικοινωνιακό περιβάλλον.

2.13.4 Συνοπτική παρουσίαση κριτηρίων στο μάθημα των Ξένων Γλωσσών για την Έκθεση Προόδου
















ΠΗΓΗ: http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/SJ_Categories_II_for_K2/Perigrafiki_Axiologisi/2019/Odigoi/2c_Perigrafiki_DHMOTIKO_C_NEW.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου