Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2022

ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΓΓΛΙΚΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023

 


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η διαμόρφωση των Οδηγιών για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στο Δημοτικό βασίζεται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) στην υποχρεωτική εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη και τα ισχύοντα εγχειρίδια, καθώς και άλλες πηγές σχετικού εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού.

Σύμφωνα με το ΕΠΣ-ξγ, η γλωσσική ύλη που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες κάθε τάξης (π.χ. τα γραμματικά και λεξιλογικά στοιχεία) οργανώνεται και προσδιορίζεται βάσει επικοινωνιακών γλωσσικών δεξιοτήτων που αναμένεται να κατακτήσουν οι μαθητές/μαθήτριες ανά επίπεδο γλωσσομάθειας. Για τον λόγο αυτό στο ΕΠΣ-ξγ περιλαμβάνονται γενικοί και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, σύμφωνα με την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ).

 

ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ

 

Α

 

Βασικός χρήστης της γλώσσας

Α1

Στοιχειώδης γνώση

Α2

Βασική γνώση

 

Β

 

Ανεξάρτητος χρήστης τηςγλώσσας

Β1

Μέτρια γνώση

Β2

Καλή γνώση

 

Γ

 

Απόλυτα ικανός χρήστης τηςγλώσσας

Γ1

Πολύ καλή γνώση

Γ2

Άριστη γνώση

 

Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ξγ), ως Πρόγραμμα Σπουδών και όχι Αναλυτικό Πρόγραμμα, προσδιορίζει τους γενικούς και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας από το επίπεδο Α1 (στοιχειώδης γνώση) μέχρι και το επίπεδο Β2 (καλή γνώση της γλώσσας). Τα αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας βάσει των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας στο Δημοτικό, είναι τα ακόλουθα για κάθε τάξη στην Α΄ και Β΄ Ξένη Γλώσσα αντίστοιχα (ΦΕΚ 2871/τ. Β΄/09-09-2016):

 

Α΄ ξένη γλώσσα

Β΄ ξένη γλώσσα

Δημοτικό (Αγγλικά)

Δημοτικό (Γαλλικά, Γερμανικά)

Γ΄ τάξη

επίπεδο Α1-

Δ΄ τάξη

επίπεδο Α1

Ε΄ τάξη

επίπεδο Α1+

Ε΄ τάξη

επίπεδο Α1-

Στ΄ τάξη

επίπεδο Α2-

Στ΄ τάξη

επίπεδο Α1-

 

Οι δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας χρησιμοποιούνται ως δηλώσεις σχετικά με το τι αναμένεται να κάνει ο μαθητής για να θεωρηθεί επαρκής χρήστης της γλώσσας στο κάθε επίπεδο. Με την εφαρμογή του ΕΠΣ-ξγ προωθείται μία στροφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση από την υλικοκεντρική και τη δασκαλοκεντρική στη μαθησιοκεντρική προσέγγιση, η οποία δεν είναι απλά μια μέθοδος διδασκαλίας αλλά και ένας τρόπος οργάνωσης του διδακτικού/μαθησιακού αντικειμένου της ξένης γλώσσας. Η προσοχή του/της εκπαιδευτικού στρέφεται από την «κάλυψη της ύλης» του μαθήματος στον/στην ίδιο/ίδια τον/την μαθητή/μαθήτρια, από το «τι θα διδαχθεί», στο «τι θα μάθει» ο/η μαθητής/μαθήτρια. Το ενδιαφέρον του/της εκπαιδευτικού στρέφεται στο πώς μπορεί να βοηθήσει τον/την μαθητή/μαθήτρια να πράξει γλωσσικά αξιοποιώντας όλες τις πηγές νοηματοδότησης που του παρέχονται μέσα από γλωσσικές δραστηριότητες, ώστε να αποκτήσει σχετική επάρκεια για να επικοινωνεί ικανοποιητικά μέσω της ξένης γλώσσας στη συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας ή στο συγκεκριμένο συγκειμενικό πλαίσιο.

 

Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένου ότι το διδακτικό εγχειρίδιο δεν αποτελεί το μόνο εργαλείο της διδασκαλίας του/της, ο/η εκπαιδευτικός καλείται:

α) να εμπλουτίζει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του/της και με διδακτικό υλικό που θα παραγάγει ο/η ίδιος/ίδια, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών, λαμβάνοντας υπόψη και το εκπαιδευτικό υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της Δράσης για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στα Νέα                             Προγράμματα          Σπουδών   Ξένων                 Γλωσσών1 (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/index.php?categoryid=8                              & https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=111)                ή                    άλλο εκπαιδευτικό/διδακτικό υλικό που έχει εκπονηθεί στο πλαίσιο δράσεων του ΙΕΠ (http://www.iep.edu.gr/el/component/k2/853-didaktika-senaria-oi-texnes-sti-glossiki- ekpaidefsi).

β) να προσαρμόζει και να εμπλουτίζει το περιεχόμενο του διδακτικού υλικού, αξιοποιώντας ψηφιακά αποθετήρια τα οποία φιλοξενούν έτοιμα διδακτικά σενάρια σε εκτυπώσιμη μορφή (π.χ. Φωτόδεντρο) και άλλα ψηφιακά περιβάλλοντα που παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας ψηφιακού διδακτικού σεναρίου μέσα από templates (π.χ. Αίσωπος).

 

Στην περίπτωση αξιοποίησης διδακτικών σεναρίων από ψηφιακά αποθετήρια, προτείνεται η προσαρμογή του σεναρίου από τον/την εκπαιδευτικό σύμφωνα με τις διδακτικές, παιδαγωγικές, μαθησιακές και άλλες ανάγκες των μαθητών/μαθητριών του/της. Για την προσαρμογή του διδακτικού σεναρίου από τον/την εκπαιδευτικό λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια: το θέμα, ο γενικός σκοπός και οι επιμέρους στόχοι του σεναρίου, οι γραμματισμοί και οι δεξιότητες που αναπτύσσονται, το προφίλ των μαθητών/μαθητριών στους/στις οποίους/οποίες απευθύνεται, το εκπαιδευτικό υλικό (έντυπο ή ψηφιακό), η ψηφιακή υποδομή και τα μέσα που απαιτούνται, η μεθοδολογία και οι τεχνικές διδασκαλίας που ακολουθούνται, η οργάνωση της τάξης και οι ρόλοι του/της εκπαιδευτικού και των μαθητών/μαθητριών καθώς και ο τρόπος αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών/τριών.

 Τόσο για την προσαρμογή, όσο και για τη δημιουργία ενός διδακτικού σεναρίου, προτείνεται η

 

1 Δράση 2 «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)», στο πλαίσιο της Πράξης «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5004204.


επιλογή δραστηριοτήτων βιωματικής και διερευνητικής μάθησης, κατάλληλων για την ηλικία των μαθητών/τριών, ώστε να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή τους και να καλλιεργείται η γνωστική και ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. Για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες προτείνονται εκπαιδευτικές πρακτικές που δημιουργούν ένα διασκεδαστικό και παιγνιώδες κλίμα στην τάξη, όπως για παράδειγμα παιχνίδια μνήμης, κατασκευές, παραμύθια, δραστηριότητες εξάσκησης και πρακτικής κ.ά. Για τους μεγαλύτερους/ερες σε ηλικία μαθητές/- τριες, οι οποίοι/-ες έχουν αναπτύξει δυνατότητα συγκέντρωσης για περισσότερο χρόνο, έχουν υψηλότερο γνωστικό επίπεδο και επίπεδο γλωσσομάθειας, προτείνονται δραστηριότητες ανακαλυπτικής μάθησης (π.χ. webquests), δημιουργικής γραφής, θεατρικής έκφρασης, κ.ά. Μέσω των εκπαιδευτικών σεναρίων πρέπει να επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/τριών, η ανάπτυξη δεξιοτήτων συναισθηματικής νοημοσύνης, η καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων (π.χ. μαθαίνω πώς να μαθαίνω) και γενικά η ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα προετοιμάζει τους/τις μαθητές/μαθήτριες για τη μετέπειτα σχολική τους ζωή.

Δεδομένου ότι τα παιδιά του Δημοτικού έχουν μικρό εύρος προσοχής και πολλή σωματική ενέργεια, προτείνεται η εναλλαγή δραστηριοτήτων κάθε 10-15 περίπου λεπτά και η αξιοποίηση μεθόδων όπως η «Μέθοδος της Πλήρους Φυσικής Απόκρισης» (Total Physical Response), στην απομνημόνευση για παράδειγμα ενός τραγουδιού ή στην κατανόηση μιας ιστορίας.

Ενδεικτικά παραθέτουμε πηγές αξιοποίησης διδακτικού/εκπαιδευτικού υλικού κατά τη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία για τις ξένες γλώσσες στο Δημοτικό:

i.        Το Φωτόδεντρο Συσωρευτής (Aggregator) δίνει τη δυνατότητα αναζήτησης ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, μέσω αποθετηρίων, όπως αναφέρεται παρακάτω:

·         Το Φωτόδεντρο-Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/) φιλοξενεί

«Μαθησιακά Αντικείμενα» (π.χ. εκπαιδευτικά σενάρια, παιχνίδια, δραστηριότητες, ασκήσεις, τεστ), τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πατώντας στον τίτλο κάθε μαθησιακού αντικειμένου, μπορούμε να δούμε γενικές πληροφορίες και να επιλέξουμε τρόπους χρήσης (προεπισκόπηση, άνοιγμα σε νέο παράθυρο, λήψη) ή διαμοιρασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Καθώς τα Μαθησιακά Αντικείμενα αφορούν όλα τα γνωστικά αντικείμενα και διάφορες γλώσσες, μπορεί να αξιοποιηθεί η διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία.

·         Μαθησιακά Αντικείμενα διαφόρων τύπων μπορούν να αναζητηθούν και στο Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών (http://photodentro.edu.gr/ugc), όπου εκπαιδευτικοί και μέλη της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας μπορούν να αναρτούν επώνυμα το δικό τους εκπαιδευτικό ψηφιακό περιεχόμενο, να αξιολογούν το υφιστάμενο εκπαιδευτικό υλικό, να αλληλεπιδρούν και να αναζητούν ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο άλλων χρηστών.

·         To Φωτόδεντρο Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές (http://photodentro.edu.gr/oep/) φιλοξενεί διδακτικές ή εκπαιδευτικές πρακτικές, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί στο πλαίσιο βραχυπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων διδακτικών παρεμβάσεων. Αν και οι εκπαιδευτικές πρακτικές που αφορούν την ξένη γλώσσα στο Δημοτικό είναι περιορισμένες, εκπαιδευτικές πρακτικές άλλων γνωστικών αντικειμένων μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διαθεματικότητας.

·         Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) φιλοξενεί συλλογές εκπαιδευτικών βίντεο μικρής διάρκειας, τα οποία μπορούν να συμπληρώσουν μια εκπαιδευτική δραστηριότητα. Στα βίντεο περιλαμβάνονται οι


ψηφιακές ιστορίες από το εγχειρίδιο Αγγλικής για τη Γ’ Δημοτικού (Magic Book 2). Βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.

·         Το Φωτόδεντρο Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (http://ebooks.edu.gr/ebooks/) αποτελεί ένα προηγμένο περιβάλλον αναζήτησης σχολικών βιβλίων και μαθημάτων με λέξεις-κλειδιά και ποικίλα φίλτρα (εκπαιδευτική βαθμίδα, τάξη, τύπος βιβλίου, θεματολογία/γνωστικό αντικείμενο). Ο/H εκπαιδευτικός μπορεί να αναζητήσει στις σελίδες των εμπλουτισμένων βιβλίων τα ενεργά εικονίδια που ανοίγουν παιχνίδια, βίντεο κλπ. και να τα αξιοποιήσει στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.

ii.      Η πλατφόρμα «Αίσωπος» (http://aesop.iep.edu.gr/) αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εργαλείο σχεδιασμού και αξιοποίησης υφιστάμενου ψηφιακού υλικού με τη χρήση Νέων Τεχνολογιών. Αν και η πλειονότητα των ξενόγλωσσων σεναρίων για το Δημοτικό αφορά στη διδασκαλία της Αγγλικής, σενάρια άλλων γνωστικών αντικειμένων μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης ή της διαθεματικής προσέγγισης στη διδασκαλία.

iii.    Ο δικτυακός τόπος http://www.edutv.gr φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, υλικό από διάφορες εκπαιδευτικές δράσεις, «Υλικό Φορέων» για ποικίλα θέματα, καθώς και βίντεο της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (αρκετά βίντεο έχουν αξιολογηθεί από εκπαιδευτικούς), τα οποία ο/η εκπαιδευτικός ή/και ο/η μαθητής/τρια μπορούν να τα παρακολουθήσουν σε πραγματικό χρόνο (βίντεο ροής - streaming), να τα «κατεβάσουν» (βίντεο κατ΄ απαίτηση - video on demand) ή να τα «ενσωματώσουν (embedding) σε Περιβάλλοντα Διαχείρισης Μάθησης (LMS). Η πλοήγηση είναι απλή και εύκολη και το υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς τρόπους στην εκπαιδευτική διαδικασία (π.χ. δημιουργία διαθεματικών project).

 

Παράλληλα, προτείνεται ο εμπλουτισμός του περιεχομένου της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού μέσω της αξιοποίησης και άλλου κατάλληλου εκπαιδευτικού/διδακτικού υλικού από έγκριτες εκπαιδευτικές και επιστημονικές πηγές.


 Α΄ και Β΄ τάξη του Δημοτικού

Το μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης Δημοτικού   βασίζεται   σε   εκπαιδευτικό   πρόγραμμα   που   εκπονήθηκε   στο   πλαίσιο   του

«Προγράμματος Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» (ΠΕΑΠ). Το εκπαιδευτικό υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος εστιάζει στη διαφοροποιημένη συνεργατική μάθηση, προτείνοντας δραστηριότητες ευαισθητοποίησης του παιδιού στην ξένη γλώσσα. Όπως αναφέρεται στον ιστότοπο του έργου, στόχος του ΠΕΑΠ είναι η ανάπτυξη της κοινωνικότητας των μικρών μαθητών/μαθητριών, η αφύπνιση της δημιουργικής έκφρασής τους μέσω της αγγλικής γλώσσας, η ανάπτυξη του σεβασμού για τον εαυτό και τον άλλο και εν τέλει η αγάπη για τη γλώσσα -είτε είναι η ξένη είτε η μητρική τους γλώσσα. Το εκπαιδευτικό υλικό για την Α΄ και τη Β΄ τάξη Δημοτικού (Alpha English & Beta English), με τη μορφή έντυπων φακέλων, έχει διανεμηθεί στα Δημοτικά Σχολεία για να αξιοποιείται κάθε σχολική χρονιά τον/την εκπαιδευτικό. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν το εκπαιδευτικό υλικό και στον ιστότοπο του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ) (http://rcel.enl.uoa.gr/peap/), όπου υπάρχει αναρτημένο και πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά με αναδυόμενο σχολικό γραμματισμό στη μητρική γλώσσα.

Κάθε φάκελος του εκπαιδευτικού υλικού (Alpha English & Beta English) περιλαμβάνει:

·         Φύλλα με έγχρωμες εικόνες που αποτελούν ερεθίσματα για γλωσσική παραγωγή

·         Φύλλα εργασίας για τους μικρούς μαθητές

·         Ηχητικό υλικό με ρίμες, τραγουδάκια, σύντομους διαλόγους

·         Τεύχος του Εκπαιδευτικού (με λεπτομερείς οδηγίες για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού με τη μορφή ενδεικτικών σχεδίων μαθημάτων, καθώς και παραπομπές σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες).

Από το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να επιλέξουν τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιήσουν στην τάξη τους, με γνώμονα τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, φροντίζοντας ώστε η μαθησιακή διαδικασία να είναι παιγνιώδης, δημιουργική και ευχάριστη και να δημιουργεί το κίνητρο στους μαθητές και τις μαθήτριες για την εκμάθησητης ξένης γλώσσας στις επόμενες τάξεις.

 

 

Γ΄ τάξη του Δημοτικού

Για τη διδασκαλία/εκμάθηση της Αγγλικής Γλώσσας στη Γ΄ τάξη του Δημοτικού, ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί το σχολικό εγχειρίδιο Magic Book 2. Οι μαθητές/μαθήτριες της Γ’ Δημοτικού αναμένεται να μπορούν:

·         να διαβάζουν και να γράφουν λέξεις και φράσεις χρησιμοποιώντας την αλφάβητο στα αγγλικά,

·         να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον προφορικό λόγο) αριθμούς, λεξιλόγιο και φράσεις σχετικά με:

-        το σχολείο (π.χ. την τάξη, τα σχολικά αντικείμενα κ.λπ.)

-        την οικογένεια και το σπίτι (π.χ. τα δωμάτια, τα έπιπλα, τα αντικείμενα του σπιτιού)

-        την εξωτερική εμφάνιση ατόμων και αντικειμένων

-        τις ημέρες της εβδομάδας

-        τις καθημερινές συνήθειες και τις συνήθειες στον ελεύθερο χρόνο

-        τοποθεσίες, καιρικά φαινόμενα και εποχές του χρόνου

-        διατροφή και καθημερινές συνήθειες ατομικής υγιεινής

-        τη φροντίδα του σπιτιού

-        το φυσικό περιβάλλον και τα ζώα

·         να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον


προφορικό λόγο) απλές γλωσσικές δομές για:

-        να χαιρετήσουν, να αυτοσυστηθούν ή να συστήσουν ένα μέλος της οικογένειας, έναν φίλο κτλ.

-        να αναφερθούν ή/και να ανταλλάξουν πληροφορίες για τις καθημερινές τους συνήθειες

-        να αναφερθούν σε συναισθήματα

-        να αναγνωρίσουν ή να δώσουν οδηγίες

-        να περιγράψουν στοιχεία της εξωτερικής εμφάνισης ή/και να συγκρίνουν άτομα, ζώα, αντικείμενα

-        να αναφερθούν σε δουλειές του σπιτιού

-        να ανταλλάξουν πληροφορίες για δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου.

Στην περίπτωση που οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν είχαν διδαχθεί την αγγλική γλώσσα κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές ή κρίνεται σκόπιμο από τους/τις εκπαιδευτικούς, μπορεί να αξιοποιηθεί παράλληλα το εκπαιδευτικό υλικό Alpha English & Beta English, για την ομαλή μετάβαση των μαθητών και μαθητριών στο Magic Book 2.

Ενδεικτικά, αναφέρονται δύο παραδείγματα αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού που έχει αναρτηθεί σε ιστότοπους:

    Στο Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) περιλαμβάνονται οι ψηφιακές ιστορίες από το εγχειρίδιο Αγγλικής για τη Γ΄ Δημοτικού (Magic Book 2).

    Στον ιστότοπο του ΙΕΠ (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=111) η διδακτική πρόταση «Food» (Αγγλική Γλώσσα Α1-/Δημοτικό) μπορεί να αξιοποιηθεί για τον εμπλουτισμό του Unit 3 (The ant and the cricket) του βιβλίου «Magic Book 2».

 

Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού

Για τη διδασκαλία/εκμάθηση της Αγγλικής Γλώσσας στις Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού αντίστοιχα, ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί τα σχολικά εγχειρίδια:

 

Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών) Αγγλικά Ε΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών) Αγγλικά ΣΤ΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών)

 

Στο τέλος της ΣΤ΄ Δημοτικού, οι μαθητές/μαθήτριες αναμένεται να έχουν κατακτήσει επίπεδο γλωσσομάθειας Α2-, και να είναι σε θέση:

·         να κατανοούν και να παράγουν σύντομα και πολύ απλά δομημένα κείμενα που αφορούν δραστηριότητες καθημερινής ρουτίνας,

·         να περιγράφουν καθημερινές τους συνήθειες ή να δίνουν πληροφορίες για θέματα του άμεσου περιβάλλοντός τους,

·         να επικοινωνούν με ομιλητές που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα-στόχο, ανταλλάσσοντας πληροφορίες για ζητήματα προσωπικού ενδιαφέροντος και άμεσης ανάγκης,


·         να διατυπώνουν γραπτά ή προφορικά πληροφορίες στην ξένη γλώσσα, έχοντας ως ερέθισμα φράση ή σύντομο κείμενο στην Ελληνική.

Ειδικότερα για τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας στις Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις του Δημοτικού, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επισκεφτεί και την ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (http://www.pi-schools.gr/software/dimotiko/), η οποία φιλοξενεί λογισμικό με παιγνιώδη χαρακτήρα για το μάθημα των Αγγλικών στο Δημοτικό σχολείο (Δ΄ - Ε΄ έως Στ΄τάξη).

Επιπλέον, παρατίθενται στη συνέχεια ενδεικτικά παραδείγματα αξιοποίησης εκπαιδευτικού υλικού που έχει αναρτηθεί σε άλλους ιστότοπους:

    Στον ιστότοπο του ΙΕΠ (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=23), η διδακτική πρόταση «My school life» (Αγγλική Γλώσσα Α1-Δημοτικό) μπορεί να αξιοποιηθεί για τον εμπλουτισμό του Unit 1 (Back to school) του βιβλίου «Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού».

    Στον δικτυακό τόπο http://www.edutv.gr, το βίντεο «Γ΄-Δ΄ Δημοτικού-Sports» (https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/mathainoume-asfaleis/mathainoume-

asfaleis-agglika-d-101) μπορεί να αξιοποιηθεί στο Unit 2, Lesson 3, «The Olympic Games» του βιβλίου «Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού».

   Στο Φωτόδεντρο-Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/), ο/η εκπαιδευτικός που επιθυμεί να αναζητήσει «Μαθησιακό Αντικείμενο» για τα Χριστούγεννα, ώστε να το χρησιμοποιήσει για τη διδασκαλία της ενότητας 4 (Christmas Everywhere) για τα Αγγλικά Ε΄ Δημοτικού, μπορεί να ξεκινήσει με τη γενική αναζήτηση «Αγγλικά» και στους πόρους που εμφανίζονται να κάνει αναζήτηση με τη λέξη κλειδί «Christmas», κάνοντας χρήση των αντίστοιχων φίλτρων (π.χ. ηλικία μαθητή/τριας, επίπεδο γλωσσομάθειας, τύπο αντικειμένου, κλπ.).

    Στο Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/), το βίντεο

«Digital                                story-The                               Montgolfier                               Brothers» http://photodentro.edu.gr/video/handle/8522/788?locale=el μπορεί να αξιοποιηθεί στο Unit 4, Lesson 3 του βιβλίου «Αγγλικά ΣΤ’ Δημοτικού», ενώ βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.