Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2023
Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2023
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ TO ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΓΓΛΙΚΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ
Η διδασκαλία της Ξένης Γλώσσας στο Γυμνάσιο βασίζεται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) στην υποχρεωτική εκπαίδευση (ΦΕΚ 2871/τ. Β΄/09-09-2016), στα ισχύοντα διδακτικά εγχειρίδια, καθώς και σε άλλες πηγές σχετικού εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού.
Σύμφωνα με το ΕΠΣ-ΞΓ, η γλωσσική ύλη που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές/-ήτριες κάθε τάξης (π.χ. τα γραμματικά και λεξιλογικά στοιχεία) οργανώνεται και προσδιορίζεται βάσει επικοινωνιακών γλωσσικών δεξιοτήτων που αναμένεται να κατακτήσουν οι μαθητές/-ήτριες ανά επίπεδο γλωσσομάθειας. Για τον λόγο αυτό, στο ΕΠΣ-ΞΓ περιλαμβάνονται γενικοί και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, σύμφωνα με την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ).
Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ), ως Πρόγραμμα Σπουδών και όχι Αναλυτικό Πρόγραμμα, προσδιορίζει τους γενικούς και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας από το επίπεδο Α1 (στοιχειώδης γνώση) μέχρι και το επίπεδο Β2 (καλή γνώση της γλώσσας). Τα αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας βάσει των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας στο Γυμνάσιο είναι τα ακόλουθα για κάθε τάξη στην Α΄ και Β΄ Ξένη Γλώσσα αντίστοιχα (ΦΕΚ 2871/τ. Β΄/09-09-2016):
Οι δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας χρησιμοποιούνται ως δηλώσεις σχετικά με το τι αναμένεται να κάνει ο μαθητής/-ήτρια για να θεωρηθεί επαρκής χρήστης της γλώσσας στο κάθε επίπεδο. Με την εφαρμογή του ΕΠΣ-ΞΓ προωθείται μία στροφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση όχι μόνο από την δασκαλοκεντρική στην μαθητοκεντρική αλλά και από την υλικοκεντρική στη μαθησιοκεντρική προσέγγιση, η οποία δεν είναι απλά μια μέθοδος διδασκαλίας αλλά και ένας τρόπος οργάνωσης του διδακτικού/μαθησιακού αντικειμένου της ξένης γλώσσας. Η προσοχή του/της εκπαιδευτικού στρέφεται από την «κάλυψη της ύλης» του μαθήματος στον/στην ίδιο/ίδια τον/τη μαθητή/-ήτρια, από το «τι θα διδαχθεί» στο «τι θα μάθει» ο/η μαθητής/-ήτρια. Το ενδιαφέρον του/της εκπαιδευτικού στρέφεται στο πώς μπορεί να βοηθήσει τον/τη μαθητή/-ήτρια να πράξει γλωσσικά, αξιοποιώντας όλες τις πηγές νοηματοδότησης που του/της παρέχονται μέσα από γλωσσικές δραστηριότητες, ώστε να αποκτήσει σχετική επάρκεια για να επικοινωνεί ικανοποιητικά μέσω της ξένης γλώσσας στη συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας ή στο συγκεκριμένο συγκειμενικό πλαίσιο.
Με δεδομένο ότι οι μαθητές/-ήτριες έρχονται στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου με διαφορετικά επίπεδα γλωσσομάθειας, είναι πολύ σημαντικό, ο/η εκπαιδευτικός:
• να διαγιγνώσκει το γενικό επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών/-τριών και να προβαίνει σε έρευνα των μαθησιακών αναγκών τους,
• να προσαρμόζει την εκπαιδευτική διαδικασία στο προφίλ των μαθητών/-τριών που έχει (α) σε διαφορετικά τμήματα μιας ξενόγλωσσης τάξης, (β) σε διαφορετικές τάξεις του ίδιου σχολείου και (γ) σε διαφορετικά σχολεία,
• να υιοθετεί πρακτικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας, λαμβάνοντας υπόψη και το επιμορφωτικό υλικό για τη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ)1 (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=22).
Δεδομένου ότι το διδακτικό εγχειρίδιο δεν αποτελεί το μόνο εργαλείο της διδασκαλίας του/της, ο/η εκπαιδευτικός καλείται να εμπλουτίζει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του/της με διδακτικό υλικό που θα παραγάγει ο ίδιος/η ίδια, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών/-τριών, λαμβάνοντας υπόψη:
α) το επιμορφωτικό και εκπαιδευτικό υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών και τη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία2 το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διδακτικές προτάσεις όπως π.χ. εκπαιδευτικά σενάρια σε ψηφιακή και εκτυπώσιμη μορφή (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/index.php?categoryid=8),
β) Το εκπαιδευτικό και διδακτικό υλικό που έχει εκπονηθεί στο πλαίσιο άλλων δράσεων του ΙΕΠ όπως για παράδειγμα τα διδακτικά σενάρια για την αξιοποίηση των τεχνών στην ξενόγλωσση εκπαίδευση3 (http://www.iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/didaktika-senaria-oi-texnes-sti-glossiki-ekpaidefsi- ksenes-glosses).
Επίσης, ο/η εκπαιδευτικός καλείται να εμπλουτίζει το περιεχόμενο του διδακτικού υλικού, αξιοποιώντας ψηφιακά αποθετήρια (π.χ. «Φωτόδεντρο») και ψηφιακά περιβάλλοντα (π.χ.«Αίσωπος») που φιλοξενούν μαθησιακά αντικείμενα και διδακτικά σενάρια σε εκτυπώσιμη και ψηφιακή μορφή. Παρατίθενται ενδεικτικές πηγές αναζήτησης και αξιοποίησης εκπαιδευτικού υλικού στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία για τις ξένες γλώσσες στο Γυμνάσιο:
α) Το Φωτόδεντρο, ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Α’/βάθμια και τη Β’/βάθμια εκπαίδευση (http://photodentro.edu.gr/aggregator/) δίνει τη δυνατότητα αναζήτησης ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, μέσω των επιμέρους αποθετηρίων, όπως αυτά αναφέρονται παρακάτω:
1 Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα ΠΣ των Ξένων Γλωσσών του 2016: ΕΠΣ-ΞΓ/Θεωρητικό Πλαίσιο.
2 «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ)», στο πλαίσιο της Πράξης «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» με κωδικό ΟΠΣ (MIS) 5004204.
3 Επιστημονική Διημερίδα: «Οι Τέχνες στη Γλωσσική εκπαίδευση». Διδακτικά Σενάρια: α) Γλώσσα-Νεοελληνική Γλώσσα, β) Ξένες Γλώσσες. 26-27 Ιουνίου 2019, 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας.
• Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Σενάρια (https://photodentro.edu.gr/ls/), το νέο ψηφιακό αποθετήριο της οικογένειας «Φωτόδεντρο», φιλοξενεί και διαμοιράζει δομημένα εκπαιδευτικά σενάρια με μαθησιακές δραστηριότητες για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα οποία αναπτύσσονται και δημοσιεύονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, ακολουθώντας τις πρότυπες δομές εκπαιδευτικών σεναρίων και τις στοχευμένες οδηγίες και παιδαγωγικές κατευθύνσεις που παρέχονται (LS Templates).
• Το Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/) φιλοξενεί Μαθησιακά Αντικείμενα (Μ.Α.), αυτόνομες και επαναχρησιμοποιήσιμες μονάδες ψηφιακού υλικού που μπορούν να αξιοποιηθούν για τη διδασκαλία και μάθηση, π.χ. εκπαιδευτικά σενάρια, παιχνίδια, δραστηριότητες, προσομοιώσεις, παιχνίδια ρόλων, διαδραστικές εφαρμογές, εικονικές περιηγήσεις, ιστοεξερευνήσεις (web quests), ασκήσεις, τεστ αυτοαξιολόγησης κ.ά. Πατώντας στον τίτλο κάθε μαθησιακού αντικειμένου, μπορούμε να δούμε γενικές πληροφορίες και να επιλέξουμε τρόπους χρήσης (προεπισκόπηση, άνοιγμα σε νέο παράθυρο, λήψη) ή διαμοιρασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Καθώς τα Μ.Α. αφορούν όλα τα γνωστικά αντικείμενα, μπορεί να αξιοποιηθεί η διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία.
• Το Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών (http://photodentro.edu.gr/ugc), φιλοξενεί επίσης Μαθησιακά Αντικείμενα διαφόρων τύπων, ενώ εκπαιδευτικοί και μέλη της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας μπορούν να αναρτούν επώνυμα το δικό τους εκπαιδευτικό ψηφιακό περιεχόμενο, να αξιολογούν το υφιστάμενο εκπαιδευτικό υλικό, να αλληλεπιδρούν και να αναζητούν ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο άλλων χρηστών.
• To Φωτόδεντρο Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές (http://photodentro.edu.gr/oep/) φιλοξενεί διδακτικές ή εκπαιδευτικές πρακτικές (π.χ. διαθεματικές συνδιδασκαλίες, σχέδια μαθήματος, διδακτικά σενάρια), οι οποίες έχουν εφαρμοστεί στο πλαίσιο βραχυπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων διδακτικών παρεμβάσεων. Εκτός από τις εκπαιδευτικές πρακτικές της θεματικής περιοχής των Ξένων Γλωσσών, στο πλαίσιο της διαθεματικότητας, μπορούν να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικές πρακτικές και άλλων θεματικών περιοχών.
• Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) φιλοξενεί συλλογές εκπαιδευτικών βίντεο μικρής διάρκειας, τα οποία μπορούν να συμπληρώσουν μια εκπαιδευτική δραστηριότητα. Βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.
• Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικό Λογισμικό (https://photodentro.edu.gr/edusoft/) φιλοξενεί εκπαιδευτικά λογισμικά και πακέτα με εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τοπική μεταφόρτωση. Διαθέτει εκπαιδευτικά λογισμικά και πακέτα που αναπτύχθηκαν, προσαρμόστηκαν ή εξελληνίστηκαν στο πλαίσιο έργων του ΥΠΑΙΘΑ ή φορέων του (ΙΤΥΕ, ΠΙ, κλπ.), από το 1998 έως σήμερα, ή άλλων προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού που διαθέτουν σφραγίδα ποιότητας και διατίθενται ελεύθερα προς την εκπαιδευτική κοινότητα.
• Το Φωτόδεντρο Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (http://ebooks.edu.gr/ebooks/) αποτελεί ένα προηγμένο περιβάλλον αναζήτησης σχολικών βιβλίων και μαθημάτων με λέξεις-κλειδιά και ποικίλα φίλτρα (εκπαιδευτική βαθμίδα, τάξη, τύπος βιβλίου, θεματολογία/γνωστικό αντικείμενο). Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να αναζητήσει στις σελίδες των εμπλουτισμένων βιβλίων τα ενεργά εικονίδια που ανοίγουν παιγνίδια, βίντεο κλπ. και να τα αξιοποιήσει στη μαθησιακή διαδικασία.
β) Η πλατφόρμα «Αίσωπος» (http://aesop.iep.edu.gr/) αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εργαλείο για την χρήση, ανάπτυξη, σχεδίαση, υποβολή και αξιολόγηση ψηφιακών διδακτικών σεναρίων. Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της διαθεματικότητας μπορούν να αξιοποιηθούν ψηφιακά σενάρια και άλλων γνωστικών αντικειμένων.
γ) Η ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘΑ https://www.minedu.gov.gr/themata-kpg για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) περιέχει θέματα περασμένων ετών της διαβαθμισμένης εξέτασης του ΚΠΓ, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της διάγνωσης του επιπέδου γλωσσομάθειας των μαθητών/-τριών.
δ) Η βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων «Ιφιγένεια» (http://ifigeneia.cti.gr/repository/) που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό για την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των προγραμμάτων επιμόρφωσης Β' επιπέδου ΤΠΕ και συμπεριλαμβάνει ενότητες για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών. Στη βιβλιοθήκη αυτή, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να «καταθέτουν» υλικό (σενάρια για εκπαιδευτικές δραστηριότητες και συνοδευτικό υλικό) χαρακτηρίζοντάς το με κατάλληλα μεταδεδομένα (π.χ. Δημιουργός/Συγγραφέας, δικαιώματα, Λογισμικό που αξιοποιεί, Γλώσσα, κ.ά.) και να αναζητούν υλικό, θέτοντας σύνθετα κριτήρια αναζήτησης.
Τέλος, προτείνεται ο εμπλουτισμός του περιεχομένου της διδασκαλίας σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου μέσω της αξιοποίησης και άλλου κατάλληλου εκπαιδευτικού/διδακτικού υλικού από έγκριτες εκπαιδευτικές και επιστημονικές πηγές.
Για την προσαρμογή του διδακτικού σεναρίου από τον/την εκπαιδευτικό λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια: το θέμα, ο γενικός σκοπός και οι επιμέρους στόχοι του σεναρίου, οι γραμματισμοί και οι δεξιότητες που αναπτύσσονται, το προφίλ των μαθητών/-τριών στους/στις οποίους/οποίες απευθύνεται, το εκπαιδευτικό υλικό (έντυπο ή ψηφιακό), η ψηφιακή υποδομή και τα μέσα που απαιτούνται, η μεθοδολογία και οι τεχνικές διδασκαλίας που ακολουθούνται, η οργάνωση της τάξης και οι ρόλοι του/της εκπαιδευτικού και των μαθητών/-τριών, καθώς και ο τρόπος αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών/-τριών.
Τόσο για την προσαρμογή όσο και για τη δημιουργία ενός διδακτικού σεναρίου, προτείνεται η επιλογή δραστηριοτήτων βιωματικής και διερευνητικής μάθησης, κατάλληλων για την ηλικία των μαθητών/- τριών, ώστε να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή τους στις διδακτικές και μαθησιακές διεργασίες, καθώς και δραστηριοτήτων που τους/τις καλλιεργούν συναισθηματικά, διανοητικά και ψυχοκοινωνικά και τους/τις βοηθούν να διαμορφώσουν θετικές συνήθειες, στάσεις και αξίες. Επίσης, θα πρέπει να υιοθετούνται παιδαγωγικές αρχές και διδακτικές τεχνικές οι οποίες θα προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών, θα ενισχύουν την αυτονομία και την αυτενέργεια τους, αλλά και την ανάπτυξη της συνεργασίας και της κοινωνικότητάς τους, την ικανότητα εξεύρεσης λύσεων, καθώς και την ανακάλυψη της γνώσης από τους ίδιους/τις ίδιες.
Προκειμένου οι θεματικές και οι δραστηριότητες των σεναρίων να προσελκύουν το ενδιαφέρον και να έχουν νόημα για τους/τις μαθητές/-ήτριες, θα πρέπει να συνδέονται με την καθημερινή ζωή και τις κοινωνικές καταστάσεις και να διαθέτουν στοιχεία διαθεματικότητας.
I. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ
Α΄, Β΄, Γ΄ τάξη ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Α. ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ
Για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στο Γυμνάσιο διανέμονται τα εξής διδακτικά πακέτα:
Α΄ Γυμνασίου:
• Think Teen! 1st Grade of Junior High School, Student’s Book & Workbook – Αρχάριοι*
• Think Teen! 1st Grade of Junior High School, Student’s Book & Workbook – Προχωρημένοι*
Β΄ Γυμνασίου:
• Think Teen! 2nd Grade of Junior High School, Student’s Book/ Workbook – Αρχάριοι*
• Think Teen! 2nd Grade of Junior High School, Student’s Book/ Workbook – Προχωρημένοι*
Γ΄ Γυμνασίου:
• Think Teen! 3rd Grade of Junior High School, Student’s Book & Workbook
Επισήμανση:
*Στις Α΄ και Β΄ τάξεις Γυμνασίου οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν το διδακτικό πακέτο Αρχαρίων ή Προχωρημένων σύμφωνα με το επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών/-τριών του τμήματος. Εντούτοις, στις περιπτώσεις των σχολικών μονάδων όπου, βάσει αριθμού τμημάτων, δεν προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις ο διαχωρισμός σε επίπεδα Αρχαρίων/Προχωρημένων για τη διδασκαλία της Αγγλικής στην Α΄ και Β΄ τάξη του Γυμνασίου, οι μαθητές/-ήτριες διδάσκονται τα διδακτικά πακέτα «Προχωρημένων» εκτός κι αν υποβληθεί από τη Διεύθυνση του σχολείου τεκμηριωμένο αίτημα (π.χ. χαμηλό επίπεδο γλωσσομάθειας, σημαντικός αριθμός μαθητών/-τριών με μαθησιακές δυσκολίες κ.ά.) για την ανάγκη διάθεσης του διδακτικού πακέτου «Αρχαρίων».
Β. ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ & ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Προκειμένου να σχεδιαστεί η διδασκαλία σύμφωνα με το επίπεδο των γνώσεων των μαθητών και μαθητριών κάθε τμήματος, προτείνεται η διενέργεια διαγνωστικής δοκιμασίας στην αγγλική γλώσσα. Η ιστοσελίδα του ΥΠΑΙΘΑ https://www.minedu.gov.gr/themata-kpg για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) περιέχει θέματα περασμένων ετών της διαβαθμισμένης εξέτασης του ΚΠΓ, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διάγνωσης του επιπέδου γλωσσομάθειας των μαθητών/-τριών.
Για τις τρεις (3) τάξεις του Γυμνασίου προτείνεται η διδακτέα ύλη να καλύψει το Επίπεδο Γλωσσομάθειας ως εξής (ΦΕΚ 2871/τ. Β΄/09-09-2016):
Α΄ΓΥΜ Επίπεδο Α2-/Β1-
Β΄ΓΥΜ Επίπεδο Β1-/Β1+
Γ΄ΓΥΜ Επίπεδο Β1+/Β2-
Όπως προκύπτει από τον παραπάνω πίνακα, στο τέλος της Γ΄ Γυμνασίου, οι μαθητές/-ήτριες αναμένεται να έχουν κατακτήσει επίπεδο γλωσσομάθειας Β1+ και, ενδεικτικά, να είναι ικανοί/-ές:
• να κατανοούν και να παράγουν απλά δομημένα και σαφή κείμενα σχετικά με προσωπικά τους ενδιαφέροντα, όπως το σχολείο, ο ελεύθερος χρόνος, οι κοινωνικές σχέσεις, κ.λπ.,
• να αφηγούνται γεγονότα, να περιγράφουν εμπειρίες και προσωπικά σχέδια και να διατυπώνουν προσωπικές απόψεις,
• να συμμετέχουν, χρησιμοποιώντας την ξένη γλώσσα, σε καθημερινές περιστάσεις διαπροσωπικής επικοινωνίας,
• να παράγουν σύντομα και απλά δομημένα μηνύματα (στον γραπτό και τον προφορικό λόγο) στην ξένη γλώσσα, έχοντας ως ερέθισμα γραπτά κείμενα στην Ελληνική, ή και αντίστροφα.
Για τους/τις μαθητές/-ήτριες οι οποίοι/οποίες στο τέλος της Γ΄ Γυμνασίου θα έχουν κατακτήσει το επίπεδο Β2-, ενδεικτικά, αναμένεται να είναι ικανοί/-ές:
• Να κατανοούν τις βασικές ιδέες/πληροφορίες σύνθετων κειμένων, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν αφηρημένες έννοιες σχετικές με ποικίλους τομείς κοινωνικής εμπειρίας ή και τεχνικές πληροφορίες (π.χ. πώς να χρησιμοποιήσει κάποιος μια ηλεκτρική συσκευή).
• Να παράγουν λεπτομερή, ορθά δομημένα και συνεκτικά κείμενα σχετικά με μια ευρεία γκάμα θεμάτων, αναπτύσσοντας κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να υποστηρίξουν τις θέσεις τους ή αναφέροντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας άποψης.
• Να συζητούν στη γλώσσα-στόχο με σαφήνεια, με αμεσότητα και ευχέρεια για ζητήματα που αφορούν τους νέους και τους ενήλικες πολίτες της δικής τους ή μιας ξένης κοινωνίας.
• Να επιλέγουν πληροφορίες σχετικές με τον επικοινωνιακό τους στόχο από ένα ή περισσότερα κείμενα γραπτού ή προφορικού λόγου στην Ελληνική ώστε να παράγουν ένα σχετικά σύνθετο κείμενο στην ξένη γλώσσα ή αντίστροφα.
Γ. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ
Παρατίθενται ενδεικτικές πηγές και παραδείγματα αναζήτησης και αξιοποίησης ψηφιακού διδακτικού/εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας στο Γυμνάσιο:
• Στον ιστότοπο του ΙΕΠ (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/index.php?categoryid=8) και στον σύνδεσμο https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=24 το σενάριο “City market places”, επιπέδου γλωσσομάθειας Β1, το οποίο απευθύνεται σε μαθητές/-ήτριες Γ΄ Γυμνασίου, μπορεί να συνδεθεί θεματικά με την ενότητα 8 “Food for thought!” του διδακτικού βιβλίου.
• Στο Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/), ο/η εκπαιδευτικός μπορεί, παραδείγματος χάριν, να κάνει αναζήτηση Μαθησιακού Αντικειμένου (Μ.Α.) για τα Αγγλικά Β΄ Γυμνασίου-προχωρημένοι, ενότητα 8, “What an experience”. Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά με τη γενική αναζήτηση «Αγγλικά» και στους πόρους που εμφανίζονται πραγματοποιεί αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά ”theme park”, “amusement park” κ.λπ., κάνοντας χρήση των αντίστοιχων φίλτρων (π.χ. βαθμίδα εκπ/σης, ηλικία μαθητή/-ήτριας, επίπεδο γλωσσομάθειας, τύπο αντικειμένου, κ.λπ.). Επιλέγοντας τον τίτλο κάθε μαθησιακού αντικειμένου, εμφανίζονται γενικές πληροφορίες, το κοινό στο οποίο στοχεύει, στοιχεία για τη διδακτική προσέγγιση και τους στόχους του Μ.Α. και δυνατότητες επιλογής τρόπων χρήσης (προεπισκόπηση, άνοιγμα σε νέο παράθυρο, λήψη) ή διαμοιρασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Καθώς τα Μαθησιακά Αντικείμενα αφορούν σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και σε διάφορες γλώσσες, μπορεί να αξιοποιηθεί η διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία.
Για τα βιβλία Think Teen! έχει γίνει ηχογράφηση των κειμένων για τις ασκήσεις κατανόησης προφορικού λόγου (listening activities). Τα ηχητικά αρχεία καταχωρίστηκαν ως απλά Μ.Α. μέσω ειδικής εφαρμογής η οποία σχεδιάστηκε για τον σκοπό αυτό και περιλαμβάνει ένα ηχητικό αρχείο με την απομαγνητοφώνησή του σε γραπτό κείμενο. Για τις ανάγκες των πέντε βιβλίων της σειράς Think Teen! έχουν εκπονηθεί επίσης αντίστοιχα γλωσσάρια (Glossaries). Τα εν λόγω γλωσσάρια είναι προσβάσιμα μέσα από τα διαδραστικά βιβλία ανά μάθημα, αλφαβητικά και σε εκτυπώσιμη μορφή.
• Στο Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) ο/η εκπαιδευτικός μπορεί, παραδείγματος χάριν, να κάνει αναζήτηση οπτικοακουστικού υλικού/βίντεο για τα Αγγλικά Α΄ Γυμνασίου-προχωρημένοι, ενότητα 5, “Times change” και συγκεκριμένα για το Βρετανικό Μουσείο. Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά με τη γενική αναζήτηση «Αγγλικά» και στους πόρους που εμφανίζονται πραγματοποιεί αναζήτηση με λέξεις-κλειδιά ”British Museum”, κάνοντας χρήση των αντίστοιχων φίλτρων (π.χ. βαθμίδα εκπ/σης, ηλικία μαθητή/-ήτριας, επίπεδο γλωσσομάθειας, τύπο αντικειμένου κλπ.). Ενδεικτικά, εντοπίζεται ένα βίντεο που αφορά σε μια εικονική περιήγηση έξω από το κτήριο του Βρετανικού Μουσείου, ενώ διατίθεται και ψηφιακός χάρτης του κτηρίου. Βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.
• Η ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (http://www.pi-schools.gr/software/gymnasio/) φιλοξενεί λογισμικό, με ενδεικτικά σχέδια μαθήματος και σχέδια εργασίας/δράσης (projects), για το μάθημα των Αγγλικών στο Γυμνάσιο (Α΄ - Γ΄ τάξη, για αρχάριους και προχωρημένους), το οποίο μπορεί ενδεικτικά να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της εξατομικευμένης μάθησης.
Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2023
Πρόσκληση σε πανελλαδική επιμορφωτική διαδικτυακή ημερίδα με τίτλο «Course and lesson plan design: The ‘what’, the ‘how’ and the ‘why’
Σας ενημερώνουμε ότι συνδιοργανώνεται επιμορφωτική διαδικτυακή ημερίδα σε εθνικό επίπεδο την Τετάρτη, 4 Οκτωβρίου 2023, 18:00-21:00, για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ06, με τίτλο
«Course and lesson plan design: The ‘what’, the ‘how’ and the ‘why’».
Η ημερίδα
απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς ΠΕ06 Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης αλλά και σε όλους/ες όσοι/ες ενδιαφέρονται να την παρακολουθήσουν.
Στόχος της ημερίδας αυτής είναι η ενδυνάμωση
των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στο διδακτικό τους
έργο. Το πρόγραμμα είναι διαθέσιμο στον σύνδεσμο https://docs.google.com/document/d/1BwDkHNqofIWtDTmX9134COB1RdvAprXbTqAp7ecBm-w/edit?usp=sharing
Η ημερίδα θα μεταδοθεί μέσω livestreaming από το κανάλι ELT Greece στον σύνδεσμο https://youtube.com/live/HHCU_og-OI4?feature=share
Παρακαλείσθε να δηλώσετε τη συμμετοχή σας https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScNB0hw4Mne_AtdkoNi5BYx0QkW7X2HZqdMOh0OHl5XUHX-RA/viewform έτσι ώστε να
μπορέσουμε να οργανώσουμε την ημερίδα καλύτερα και να αποφύγουμε τεχνικά
προβλήματα.
Η συμμετοχή σας
είναι προαιρετική.
Η Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ06
Δρ. Ουρανία Σαρρή
Διοργανωτές: Οι Σύμβουλοι
Εκπαίδευσης ΠΕ06
●
Αλεξανδροπούλου Μαριάνθη, Σ.Ε. ΠΕ06 Κέρκυρας, Θεσπρωτίας
& Πρέβεζας
●
Αναστασίου Αδάμος, Σ.Ε. ΠΕ06 Ανατολικής Θεσσαλονίκης (Α’
Περιοχή)
●
Αργυρίου Ελένη, Σ.Ε. ΠΕ06 Βοιωτίας & Φθιώτιδας
●
Βακαλούδη Αικατερίνη, Σ.Ε. ΠΕ06 Α’ Αθήνας (2η Θέση)
●
Γιώτης Γεώργιος, Σ.Ε. ΠΕ06 Ανατολικής Αττικής (1η Θέση)
●
Γκαντίδου Ευαγγελία, Σ.Ε. ΠΕ06 Ξάνθης, Δράμας &
Ροδόπης
●
Γκουντή Παναγιώτα, Σ.Ε. ΠΕ06 Β΄ Αθήνας (2η Θέση)
●
Δελημπανίδου Γεωργία, Σ.Ε. ΠΕ06 Δυτικής Θεσσαλονίκης (Β’
Περιοχή)
●
Θεμελής Γιάννης, Σ.Ε. ΠΕ06 Εύβοιας & Φωκίδας
●
Κάλφογλου Χριστίνα, Σ.Ε. ΠΕ06 Α΄ Αθήνας (1η Θέση)
●
Καραγιάννη Ευαγγελία, Σ.Ε. ΠΕ06 Ανατολικής Αττικής (2η
Θέση)
●
Καραγιάννη Γεωργία-Κωνσταντία, Σ.Ε. ΠΕ06 Τρικάλων &
Καρδίτσας
●
Καφφετζάκη Καλλιόπη, Σ.Ε. ΠΕ06 Χανίων, Ρεθύμνου &
Λασιθίου
●
Κίτσου Σοφία, Σ.Ε. ΠΕ06 Δ’ Αθήνας (2η Θέση)
●
Κολλάτου Μαρίνα, Σ.Ε. ΠΕ06 Λάρισας
●
Κοταδάκη Μαριάνθη, Σ.Ε. ΠΕ06 Πειραιά (1η Θέση)
●
Κουζούλη Σοφία, Σ.Ε. ΠΕ06 Ηλείας, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας
& Ομάδας Σχολείων Αχαΐας
●
Κωστούδης Κωνσταντίνος, Σ.Ε. ΠΕ06 Βορείου Αιγαίου
●
Μανιάκας Θεόδωρος, Σ.Ε. ΠΕ06 Χαλκιδικής & Πιερίας
●
Μαραβελάκη Σωφρονία, Σ.Ε. ΠΕ06 Σερρών
●
Μαρκάκη Χαρά, Σ.Ε. ΠΕ06 Ηρακλείου
●
Μαυροβουνιώτη Δέσποινα, Σ.Ε. ΠΕ06 Γ’ Αθήνας (1η Θέση)
●
Μπιρμπίλη Μαρία, Σ.Ε. ΠΕ06 Δυτικής Θεσσαλονίκης (1η Θέση)
●
Οικονομίδου Βασιλική, Σ.Ε. ΠΕ06 Δωδεκανήσου
●
Παναγιωτίδου Αναστασία, Σ.Ε. ΠΕ06 Έβρου & Καβάλας
●
Παπαϊωάννου Βασιλική, Σ.Ε. ΠΕ06 Α’ Αθήνας (3η Θέση)
●
Παπαχατζή Αγορίτσα, Σ.Ε. ΠΕ06 Ανατολικής Θεσσαλονίκης (2η
Θέση)
●
Παππά Βασιλική, Σ.Ε. ΠΕ06 Μεσσηνίας, Λακωνίας &
Αρκαδίας
●
Πελέκη Αικατερίνη, Σ.Ε. ΠΕ06 Αιτωλοακαρνανίας Λευκάδας
& Ευρυτανίας
●
Ποζουκίδης Νίκος, Σ.Ε. ΠΕ06 Δυτικής Μακεδονίας
●
Σαρρή Ουρανία, Σ.Ε. ΠΕ06 Κορινθίας & Αργολίδας
●
Τζώτζου Μαρία, Σ.Ε. ΠΕ06 Αχαΐας
●
Τσώλου Ολυμπία Σ.Ε. ΠΕ06 Δ’ Αθήνας (1η Θέση)
●
Χατζηγιάννογλου Θάλεια, Σ.Ε. ΠΕ06 Γ' Αθήνας
●
Χούσος Βελισσάριος, Σ.Ε. ΠΕ06 Δυτικής Αττικής
Τεχνική Υποστήριξη Διαδικτυακής Ημερίδας
●
Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής
●
Ευαγγελία Χρ. Καραγιάννη, Σ.Ε. ΠΕ06 Ανατολικής Αττικής
Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023
Πρόσκληση συμμετοχής στο πρόγραμμα εξ αποστάσεως ασύγχρονης επιμόρφωσης για την Εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προσκαλεί Συμβούλους Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικούς ΠΕ06 και ΠΕ60 δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων για συμμετοχή στο πρόγραμμα εξ αποστάσεως ασύγχρονης επιμόρφωσης για την Εισαγωγή της Αγγλικής στο Νηπιαγωγείο (ΕΑΝ), το οποίο υλοποιείται με βάση το επιμορφωτικό και εκπαιδευτικό υλικό που αναπτύχθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο (ΕΑΝ)», MIS 5093563, του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020».
Στο πλαίσιο αυτό, από την Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου και ώρα 13.00 μέχρι την Τετάρτη, 27 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 13.00 θα ανοίξει ξανά το μητρώο του ΙΕΠ για την υποβολή αίτησης συμμετοχής στην εξ αποστάσεως ασύγχρονη επιμόρφωση Συμβούλων Εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών ΠΕ06 & ΠΕ60 που δεν εγγράφηκαν σε προηγούμενες περιόδους.
- Η εγγραφή πραγματοποιείται μέσω του μητρώου του ΙΕΠ ακολουθώντας την αναγραφόμενη στην ιστοσελίδα σχετική διαδικασία (https://www.iep.edu.gr/services/mitroo/login.php).
- Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν την αίτησή τους εμπρόθεσμα και πληρούν τις προϋποθέσεις (έχουν δηλαδή δηλωθεί στο myschool από το σχολείο τους) θα μπορούν από την Παρασκευή, 29 Σεπτεμβρίου, 2023 και ώρα 13.00 να συνδεθούν στην πλατφόρμα moodle για να ξεκινήσουν την επιμόρφωσή τους, συνολικής διάρκειας 24 ωρών.
Περισσότερες πληροφορίες στο ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2023-24
ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΔΩ
Η διαμόρφωση των Οδηγιών για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο Δημοτικό βασίζεται στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (ΕΠΣ-ΞΓ) στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο (Υ.Α. 141417/Δ2/02-09-2016, ΦΕΚ 2871/τ.Β΄/09-09-2016), λαμβάνοντας υπόψη και τα ισχύοντα εγχειρίδια, καθώς και άλλες πηγές σχετικού εγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού.
Σύμφωνα με το ΕΠΣ-ΞΓ, η γλωσσική ύλη που πρέπει να διδαχθούν οι μαθητές/-ήτριες κάθε τάξης (π.χ. τα γραμματικά και λεξιλογικά στοιχεία) οργανώνεται και προσδιορίζεται βάσει επικοινωνιακών γλωσσικών δεξιοτήτων που αναμένεται να κατακτήσουν οι μαθητές/-ήτριες ανά επίπεδο γλωσσομάθειας. Για τον λόγο αυτό, στο ΕΠΣ-ΞΓ περιλαμβάνονται γενικοί και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας ανά επίπεδο γλωσσομάθειας, σύμφωνα με την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ):
ΓΕΝΙΚΑ
ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ |
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΠΕΔΑ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ |
||
Α |
Βασικός χρήστης της γλώσσας |
Α1 |
Στοιχειώδης γνώση |
Α2 |
Βασική γνώση |
||
Β |
Ανεξάρτητος χρήστης της γλώσσας |
Β1 |
Μέτρια γνώση |
Β2 |
Καλή γνώση |
||
Γ |
Απόλυτα ικανός χρήστης της γλώσσας |
Γ1 |
Πολύ καλή γνώση |
Γ2 |
Άριστη γνώση |
Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών (ΕΠΣ-ΞΓ), ως Πρόγραμμα Σπουδών και όχι Αναλυτικό Πρόγραμμα, προσδιορίζει τους γενικούς και επιμέρους δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας από το επίπεδο Α1 (στοιχειώδης γνώση) μέχρι και το επίπεδο Β2 (καλή γνώση της γλώσσας). Τα αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας βάσει των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας στο Δημοτικό για κάθε τάξη στην Α΄ και Β΄ Ξένη Γλώσσα είναι τα ακόλουθα:
Α΄ ξένη γλώσσα (Αγγλικά) |
Β΄ ξένη γλώσσα
(Γαλλικά, Γερμανικά) |
||
Γ΄ τάξη |
επίπεδο Α1- |
|
|
Δ΄ τάξη |
επίπεδο Α1 |
||
Ε΄ τάξη |
επίπεδο Α1+ |
Ε΄ τάξη |
επίπεδο Α1- |
Στ΄ τάξη |
επίπεδο Α2- |
Στ΄ τάξη |
επίπεδο Α1- |
Οι δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας χρησιμοποιούνται ως δηλώσεις σχετικά με το τι αναμένεται να κάνει ο/η μαθητής/-ήτρια για να θεωρηθεί επαρκής χρήστης της γλώσσας στο κάθε επίπεδο. Με την εφαρμογή του ΕΠΣ-ΞΓ προωθείται μία στροφή στην ξενόγλωσση εκπαίδευση από την υλικοκεντρική και τη δασκαλοκεντρική στη μαθησιοκεντρική προσέγγιση, η οποία δεν είναι απλά μια μέθοδος διδασκαλίας αλλά και ένας τρόπος οργάνωσης του διδακτικού/μαθησιακού αντικειμένου της ξένης γλώσσας. Η προσοχή
του/της εκπαιδευτικού στρέφεται από την «κάλυψη της ύλης» του μαθήματος στον ίδιο/στην ίδια τον/την μαθητή/-ήτρια και συγκεκριμένα από το «τι θα διδαχθεί» στο «τι θα μάθει» ο/η μαθητής/-ήτρια. Το ενδιαφέρον του/της εκπαιδευτικού στρέφεται στο πώς μπορεί να βοηθήσει τον/την μαθητή/-ήτρια να πράξει γλωσσικά αξιοποιώντας όλες τις πηγές νοηματοδότησης που του παρέχονται μέσα από γλωσσικές δραστηριότητες, ώστε να αποκτήσει σχετική επάρκεια για να επικοινωνεί ικανοποιητικά μέσω της ξένης γλώσσας στη συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας ή στο συγκεκριμένο συγκειμενικό πλαίσιο.
Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένου ότι το διδακτικό εγχειρίδιο δεν αποτελεί το μόνο εργαλείο της διδασκαλίας του/της, ο/η εκπαιδευτικός καλείται να εμπλουτίζει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του/της με διδακτικό υλικό που θα παραγάγει ο ίδιος/η ίδια, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών/-τριών, λαμβάνοντας υπόψη:
α) το επιμορφωτικό και εκπαιδευτικό
υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών στο Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών
Ξένων Γλωσσών και τη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία1 το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διδακτικές προτάσεις όπως π.χ. εκπαιδευτικά σενάρια
σε ψηφιακή και εκτυπώσιμη μορφή (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/index.php?categoryid=8),
β) Το εκπαιδευτικό και διδακτικό υλικό που έχει εκπονηθεί στο πλαίσιο άλλων δράσεων του ΙΕΠ όπως για παράδειγμα τα διδακτικά σενάρια για την αξιοποίηση των τεχνών στην ξενόγλωσση εκπαίδευση2 (http://www.iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/didaktika-senaria- oi-texnes-sti-glossiki-ekpaidefsi-ksenes-glosses.
Επίσης, ο/η εκπαιδευτικός καλείται να εμπλουτίζει το περιεχόμενο του διδακτικού υλικού, αξιοποιώντας ψηφιακά αποθετήρια (π.χ. «Φωτόδεντρο») και ψηφιακά περιβάλλοντα (π.χ.
«Αίσωπος») που φιλοξενούν μαθησιακά αντικείμενα και διδακτικά σενάρια σε εκτυπώσιμη και ψηφιακή μορφή. Ενδεικτικά παραθέτουμε πηγές και παραδείγματα αξιοποίησης διδακτικού/εκπαιδευτικού υλικού κατά τη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία για τις ξένες γλώσσες στο Δημοτικό:
α) Το Φωτόδεντρο, ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Α’/βάθμια και τη Β’/βάθμια εκπαίδευση (http://photodentro.edu.gr/aggregator/) δίνει τη δυνατότητα αναζήτησης ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, μέσω των επιμέρους αποθετηρίων, όπως αυτά αναφέρονται παρακάτω:
· Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Σενάρια (https://photodentro.edu.gr/ls/), το νέο ψηφιακό αποθετήριο της οικογένειας «Φωτόδεντρο», φιλοξενεί και διαμοιράζει δομημένα εκπαιδευτικά σενάρια με μαθησιακές δραστηριότητες για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα οποία αναπτύσσονται και δημοσιεύονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, ακολουθώντας τις πρότυπες δομές εκπαιδευτικών σεναρίων και τις στοχευμένες οδηγίες και παιδαγωγικές κατευθύνσεις που παρέχονται (LS Templates).
![]() |
1 Δράση 2 «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών – Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών των Ξένων Γλωσσών
(ΕΠΣ-ΞΓ) και Προγράμματα Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική
Ηλικία (ΠΕΑΠ)», στο πλαίσιο της Πράξης «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» με κωδικό ΟΠΣ (MIS)
5004204.
2 Επιστημονική Διημερίδα: «Οι
Τέχνες στη Γλωσσική εκπαίδευση». Διδακτικά Σενάρια: α) Γλώσσα- Νεοελληνική Γλώσσα, β) Ξένες Γλώσσες. 26-27
Ιουνίου 2019, 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο
Αθήνας.
· Το Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/) φιλοξενεί
«Μαθησιακά Αντικείμενα» (π.χ. εκπαιδευτικά σενάρια, παιχνίδια, δραστηριότητες, ασκήσεις, τεστ), τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πατώντας στον τίτλο κάθε μαθησιακού αντικειμένου, μπορούμε να δούμε γενικές πληροφορίες και να επιλέξουμε τρόπους χρήσης (προεπισκόπηση, άνοιγμα σε νέο παράθυρο, λήψη) ή διαμοιρασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Καθώς τα Μαθησιακά Αντικείμενα αφορούν όλα τα γνωστικά αντικείμενα και διάφορες γλώσσες, μπορεί να αξιοποιηθεί η διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία.
· Το Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών (http://photodentro.edu.gr/ugc), φιλοξενεί επίσης Μαθησιακά Αντικείμενα διαφόρων τύπων ενώ εκπαιδευτικοί και μέλη της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας μπορούν να αναρτούν επώνυμα το δικό τους εκπαιδευτικό ψηφιακό περιεχόμενο, να αξιολογούν το υφιστάμενο εκπαιδευτικό υλικό, να αλληλεπιδρούν και να αναζητούν ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο άλλων χρηστών.
· To Φωτόδεντρο Ανοικτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές (http://photodentro.edu.gr/oep/) φιλοξενεί διδακτικές ή εκπαιδευτικές πρακτικές, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί στο πλαίσιο βραχυπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων διδακτικών παρεμβάσεων. Αν και οι εκπαιδευτικές πρακτικές που αφορούν την ξένη γλώσσα στο Δημοτικό είναι περιορισμένες, εκπαιδευτικές πρακτικές άλλων γνωστικών αντικειμένων μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διαθεματικότητας.
· Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) φιλοξενεί συλλογές εκπαιδευτικών βίντεο μικρής διάρκειας, τα οποία μπορούν να συμπληρώσουν μια εκπαιδευτική δραστηριότητα. Στα βίντεο περιλαμβάνονται οι ψηφιακές ιστορίες από το εγχειρίδιο Αγγλικής για τη Γ’ Δημοτικού (Magic Book 2). Βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.
· Το Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικό Λογισμικό (https://photodentro.edu.gr/edusoft/) φιλοξενεί εκπαιδευτικά λογισμικά και πακέτα με εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τοπική μεταφόρτωση. Διαθέτει εκπαιδευτικά λογισμικά και πακέτα που αναπτύχθηκαν, προσαρμόστηκαν ή εξελληνίστηκαν στο πλαίσιο έργων του ΥΠΑΙΘΑ ή φορέων του (ΙΤΥΕ, ΠΙ, κλπ.), από το 1998 έως σήμερα, ή άλλων προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού που διαθέτουν σφραγίδα ποιότητας και διατίθενται ελεύθερα προς την εκπαιδευτική κοινότητα.
· Το Φωτόδεντρο Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (http://ebooks.edu.gr/ebooks/) αποτελεί ένα προηγμένο περιβάλλον αναζήτησης σχολικών βιβλίων και μαθημάτων με λέξεις-κλειδιά και ποικίλα φίλτρα (εκπαιδευτική βαθμίδα, τάξη, τύπος βιβλίου, θεματολογία/γνωστικό αντικείμενο). Ο/H εκπαιδευτικός μπορεί να αναζητήσει στις σελίδες των εμπλουτισμένων βιβλίων τα ενεργά εικονίδια που ανοίγουν παιχνίδια, βίντεο κλπ. και να τα αξιοποιήσει στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.
β) Η πλατφόρμα «Αίσωπος» (http://aesop.iep.edu.gr/) αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εργαλείο σχεδιασμού και αξιοποίησης υφιστάμενου ψηφιακού υλικού με τη χρήση ΤΠΕ. Αν και η πλειονότητα των ξενόγλωσσων σεναρίων για το Δημοτικό αφορά στη διδασκαλία της Αγγλικής, σενάρια άλλων γνωστικών αντικειμένων μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης ή της διαθεματικής προσέγγισης στη διδασκαλία.
γ) Ο δικτυακός τόπος της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης (https://edutv.minedu.gov.gr/)
φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, υλικό από διάφορες εκπαιδευτικές δράσεις, «Υλικό Φορέων» για
ποικίλα θέματα, καθώς και βίντεο της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (αρκετά βίντεο έχουν αξιολογηθεί από εκπαιδευτικούς), τα οποία ο/η εκπαιδευτικός ή/και ο μαθητής/η μαθήτρια μπορούν να τα παρακολουθήσουν σε πραγματικό χρόνο (βίντεο ροής - streaming), να τα
«κατεβάσουν» (βίντεο κατ΄ απαίτηση - video on demand) ή να τα «ενσωματώσουν (embedding) σε Περιβάλλοντα Διαχείρισης Μάθησης (LMS). Η πλοήγηση είναι απλή και εύκολη και το υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί με πολλούς τρόπους στην εκπαιδευτική διαδικασία (π.χ. δημιουργία διαθεματικών project).
δ) Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί η βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων «Ιφιγένεια» (http://ifigeneia.cti.gr/repository/) που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό για την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των προγραμμάτων επιμόρφωσης Β' επιπέδου ΤΠΕ και συμπεριλαμβάνει ενότητες για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών. Στη βιβλιοθήκη αυτή, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να «καταθέτουν» υλικό (σενάρια για εκπαιδευτικές δραστηριότητες και συνοδευτικό υλικό) χαρακτηρίζοντάς το με κατάλληλα μεταδεδομένα (π.χ. Δημιουργός/Συγγραφέας, δικαιώματα, Λογισμικό που αξιοποιεί, Γλώσσα, κ.α.) και να αναζητούν υλικό θέτοντας σύνθετα κριτήρια αναζήτησης.
Παράλληλα, προτείνεται ο εμπλουτισμός του περιεχομένου της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού μέσω της αξιοποίησης και άλλου κατάλληλου εκπαιδευτικού/διδακτικού υλικού από έγκριτες εκπαιδευτικές και επιστημονικές πηγές.
Στην περίπτωση αξιοποίησης διδακτικών σεναρίων από τις παραπάνω πηγές, προτείνεται η προσαρμογή του σεναρίου από τον/την εκπαιδευτικό σύμφωνα με τις διδακτικές, παιδαγωγικές, μαθησιακές και άλλες ανάγκες των μαθητών/-τριών του/της. Για την προσαρμογή του διδακτικού σεναρίου από τον/την εκπαιδευτικό λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια: το θέμα, ο γενικός σκοπός και οι επιμέρους στόχοι του σεναρίου, οι γραμματισμοί και οι δεξιότητες που αναπτύσσονται, το προφίλ των μαθητών/-τριών στους οποίους/στις οποίες απευθύνεται, το εκπαιδευτικό υλικό (έντυπο ή ψηφιακό), η ψηφιακή υποδομή και τα μέσα που απαιτούνται, η μεθοδολογία και οι τεχνικές διδασκαλίας που ακολουθούνται, η οργάνωση της τάξης και οι ρόλοι του/της εκπαιδευτικού και των μαθητών/-τριών καθώς και ο τρόπος αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών/-τριών.
Τόσο για την προσαρμογή, όσο και για τη δημιουργία ενός διδακτικού σεναρίου, προτείνεται η επιλογή δραστηριοτήτων βιωματικής και διερευνητικής μάθησης, κατάλληλων για την ηλικία των μαθητών/-τριών, ώστε να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή τους και να καλλιεργείται η γνωστική και ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη.
· Για τους μικρούς μαθητές και τις μικρές μαθήτριες προτείνονται εκπαιδευτικές πρακτικές που δημιουργούν ένα διασκεδαστικό και παιγνιώδες κλίμα στην τάξη, όπως για παράδειγμα παιχνίδια μνήμης, κατασκευές, παραμύθια, δραστηριότητες εξάσκησης και πρακτικής κ.ά.
· Για τους μεγαλύτερους και τις μεγαλύτερες σε ηλικία μαθητές/-ήτριες, οι οποίοι/οποίες έχουν αναπτύξει δυνατότητα συγκέντρωσης για περισσότερο χρόνο, έχουν υψηλότερο γνωστικό και γλωσσικό επίπεδο, προτείνονται δραστηριότητες ανακαλυπτικής μάθησης (π.χ. webquests), δημιουργικής γραφής και θεατρικής έκφρασης. Μέσω των διδακτικών σεναρίων πρέπει να επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/-τριών, η ανάπτυξη
δεξιοτήτων συναισθηματικής νοημοσύνης, η καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων (π.χ. μαθαίνω πώς να μαθαίνω) και γενικά η ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα προετοιμάζει τους/τις μαθητές/-ήτριες για τη μετέπειτα σχολική τους ζωή.
Δεδομένου ότι τα παιδιά του Δημοτικού έχουν μικρό εύρος προσοχής και πολλή σωματική ενέργεια, προτείνεται η εναλλαγή δραστηριοτήτων κάθε 10-15 λεπτά και η αξιοποίηση μεθόδων όπως η «Μέθοδος της Πλήρους Φυσικής Απόκρισης» (Total Physical Response), στην απομνημόνευση για παράδειγμα ενός τραγουδιού ή στην κατανόηση μιας ιστορίας.
Ακολουθούν εξειδικευμένες οδηγίες διδασκαλίας για κάθε μία ξένη γλώσσα ξεχωριστά.
H ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Α΄ και Β΄ τάξη του Δημοτικού
Το μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας για τους μαθητές/-ήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης Δημοτικού βασίζεται σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του «Προγράμματος Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία» (ΠΕΑΠ). Το εκπαιδευτικό υλικό που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος εστιάζει στη διαφοροποιημένη συνεργατική μάθηση, προτείνοντας δραστηριότητες ευαισθητοποίησης του παιδιού στην ξένη γλώσσα. Όπως αναφέρεται στον ιστότοπο του έργου, στόχος του ΠΕΑΠ είναι η ανάπτυξη της κοινωνικότητας των μικρών μαθητών/-τριών, η αφύπνιση της δημιουργικής έκφρασής τους μέσω της αγγλικής γλώσσας, η ανάπτυξη του σεβασμού για τον εαυτό και τον άλλο και εν τέλει η αγάπη για τη γλώσσα - είτε για την ξένη είτε για τη μητρική.
Το εκπαιδευτικό υλικό για την Α΄ και τη Β΄ τάξη Δημοτικού (Alpha English & Beta English), με τη μορφή έντυπων φακέλων, έχει διανεμηθεί στα Δημοτικά Σχολεία για να αξιοποιείται κάθε σχολική χρονιά από τον/την εκπαιδευτικό. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν το εκπαιδευτικό υλικό και στον ιστότοπο του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (ΠΕΑΠ) (http://rcel.enl.uoa.gr/peap/), όπου υπάρχει αναρτημένο και πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά με αναδυόμενο σχολικό γραμματισμό στη μητρική γλώσσα.
Κάθε φάκελος του εκπαιδευτικού υλικού (Alpha English & Beta English) περιλαμβάνει:
· Φύλλα με έγχρωμες εικόνες που αποτελούν ερεθίσματα για γλωσσική παραγωγή
· Φύλλα εργασίας για τους/τις μικρούς/μικρές μαθητές/-ήτριες
· Ηχητικό υλικό με ρίμες, τραγουδάκια, σύντομους διαλόγους
· Τεύχος του Εκπαιδευτικού (με λεπτομερείς οδηγίες για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού με τη μορφή ενδεικτικών σχεδίων μαθημάτων, καθώς και παραπομπές σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες).
Από το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να επιλέξουν τις δραστηριότητες που θα πραγματοποιήσουν στην τάξη τους, με γνώμονα τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, φροντίζοντας ώστε η μαθησιακή διαδικασία να είναι παιγνιώδης, δημιουργική και ευχάριστη και να δημιουργεί το κίνητρο στους/στις μαθητές/- ήτριες για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας στις επόμενες τάξεις.
Γ΄ τάξη του Δημοτικού
Για τη διδασκαλία/εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στη Γ΄ τάξη του Δημοτικού, ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί το σχολικό εγχειρίδιο Magic Book 2. Οι μαθητές/-ήτριες της Γ’ Δημοτικού αναμένεται να μπορούν:
· να διαβάζουν και να γράφουν λέξεις και φράσεις χρησιμοποιώντας την αλφάβητο στα αγγλικά,
· να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον προφορικό λόγο) αριθμούς, λεξιλόγιο και φράσεις σχετικά με:
- το σχολείο (π.χ. την τάξη, τα σχολικά αντικείμενα, κλπ.)
- την οικογένεια και το σπίτι (π.χ. τα δωμάτια, τα έπιπλα, τα αντικείμενα του σπιτιού)
- την εξωτερική εμφάνιση ατόμων και αντικειμένων
- τις ημέρες της εβδομάδας
- τις καθημερινές συνήθειες και τις συνήθειες στον ελεύθερο χρόνο
- τοποθεσίες, καιρικά φαινόμενα και εποχές του χρόνου
- διατροφή και καθημερινές συνήθειες ατομικής υγιεινής
- τη φροντίδα του σπιτιού
- το φυσικό περιβάλλον και τα ζώα
· να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να χρησιμοποιούν (στον γραπτό και στον προφορικό λόγο) απλές γλωσσικές δομές για:
- να χαιρετήσουν, να αυτοσυστηθούν ή να συστήσουν ένα μέλος της οικογένειας, έναν φίλο, κλπ.
- να αναφερθούν ή/και να ανταλλάξουν πληροφορίες για τις καθημερινές τους συνήθειες
- να αναφερθούν σε συναισθήματα
- να αναγνωρίσουν ή να δώσουν οδηγίες
- να περιγράψουν στοιχεία της εξωτερικής εμφάνισης ή/και να συγκρίνουν άτομα, ζώα, αντικείμενα
- να αναφερθούν σε δουλειές του σπιτιού
- να ανταλλάξουν πληροφορίες για δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου.
Στην περίπτωση που οι μαθητές/-ήτριες δεν είχαν διδαχθεί την αγγλική γλώσσα κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές ή κρίνεται σκόπιμο από τους/τις εκπαιδευτικούς, μπορεί να αξιοποιηθεί παράλληλα το εκπαιδευτικό υλικό Alpha English & Beta English, για την ομαλή μετάβαση των μαθητών και μαθητριών στο Magic Book 2.
Ενδεικτικά, αναφέρονται δύο παραδείγματα αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού που έχει αναρτηθεί σε ιστότοπους:
α) Στο Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/) περιλαμβάνονται οι ψηφιακές ιστορίες από το εγχειρίδιο Αγγλικής για τη Γ΄ Δημοτικού (Magic Book 2).
β) Στον ιστότοπο του ΙΕΠ το σενάριο για την Αγγλική Γλώσσα Α1- (Δημοτικό) με τίτλο «Food» (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=111) μπορεί να αξιοποιηθεί για τον εμπλουτισμό του Unit 3 (The ant and the cricket) του βιβλίου «Magic Book 2».
Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού
Για τη διδασκαλία/εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στις Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού αντίστοιχα, ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί τα σχολικά εγχειρίδια:
· Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών)
· Αγγλικά Ε΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών)
· Αγγλικά Στ΄ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή & Τετράδιο Εργασιών)
Στο τέλος της Στ΄ Δημοτικού, οι μαθητές/-ήτριες αναμένεται να έχουν κατακτήσει επίπεδο γλωσσομάθειας Α2-, και να είναι σε θέση:
· να κατανοούν και να παράγουν σύντομα και πολύ απλά δομημένα κείμενα που αφορούν δραστηριότητες καθημερινής ρουτίνας,
· να περιγράφουν καθημερινές τους συνήθειες ή να δίνουν πληροφορίες για θέματα του άμεσου περιβάλλοντός τους,
· να επικοινωνούν με ομιλητές που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα-στόχο, ανταλλάσσοντας πληροφορίες για ζητήματα προσωπικού ενδιαφέροντος και άμεσης ανάγκης,
· να διατυπώνουν γραπτά ή προφορικά πληροφορίες στην ξένη γλώσσα, έχοντας ως ερέθισμα φράση ή σύντομο κείμενο στην Ελληνική.
Ειδικότερα για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στις Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επισκεφτεί και την ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (http://www.pi-schools.gr/software/dimotiko/), η οποία φιλοξενεί λογισμικό με παιγνιώδη χαρακτήρα για το μάθημα των Αγγλικών στο Δημοτικό σχολείο (Δ΄ - Ε΄ τάξη και Στ΄ τάξη). Επιπλέον, παρατίθενται στη συνέχεια ενδεικτικά παραδείγματα αξιοποίησης εκπαιδευτικού υλικού που έχει αναρτηθεί σε άλλους ιστότοπους:
· Στον ιστότοπο του ΙΕΠ, η διδακτική πρόταση για την Αγγλική Γλώσσα Α1 (Δημοτικό) με τίτλο «My school life» (https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=23), μπορεί να αξιοποιηθεί για τον εμπλουτισμό του Unit 1 (Back to school) του βιβλίου
«Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού».
· Στον δικτυακό τόπο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης (https://edutv.minedu.gov.gr/), το βίντεο με τίτλο «Μαθαίνουμε ασφαλείς: Γ΄ - Δ΄ Δημοτικού - Αγγλικά - Sports» (https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/mathainoume-asfaleis/mathainoume-asfaleis- agglika-d-101) μπορεί να αξιοποιηθεί στο Unit 2, Lesson 3, «The Olympic Games» του βιβλίου «Αγγλικά Δ΄ Δημοτικού».
· Στο Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα (http://photodentro.edu.gr/lor/), κάποιος/-α εκπαιδευτικός που επιθυμεί να αναζητήσει υλικό, ώστε να το χρησιμοποιήσει για τη διδασκαλία της ενότητας 4 (Christmas Everywhere) για τα Αγγλικά Ε΄ Δημοτικού, μπορεί να ξεκινήσει με τη γενική αναζήτηση «Αγγλικά» και στους πόρους που εμφανίζονται να εισάγει τη λέξη-κλειδί «Christmas», κάνοντας χρήση των αντίστοιχων φίλτρων (π.χ. ηλικία μαθητή/-ήτριας, επίπεδο γλωσσομάθειας, τύπο αντικειμένου, κλπ.).
·
Στο Φωτόδεντρο Εκπαιδευτικά Βίντεο (http://photodentro.edu.gr/video/),
το βίντεο με τίτλο «Digital story - The Montgolfier Brothers» (http://photodentro.edu.gr/video/handle/8522/788?locale=el) μπορεί να αξιοποιηθεί στο Unit 4, Lesson 3 του βιβλίου «Αγγλικά Στ’ Δημοτικού», ενώ
βίντεο στην ελληνική γλώσσα μπορούν
να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες διαμεσολάβησης.